Laddningsoperatören Ionity tar nu nästa steg inom snabbladdning av elbilar. Man blir nu den första operatören att upphandla det nyligen lanserade megawatt-laddningssystemet HYC1000-från Alpitronic.
Det nya systemet klarar av att leverera högre effekter än tidigare – och att dela effekten mer dynamiskt över stationen. Det innebär snabbare snabbladdning för eblilister.
Alpitronics laddningssystem har ett centralt kraftskåp som fördelar effekten till upp till fyra laddstolpar med två laddpunkter per stolpe. Det gör det möjligt att ladda upp till åtta elbilar där effekten fördelas dynamiskt mellan fordonen – det med upp till 600 kW i laddeffekt för ett enskilt fordon.

Målet med den nya hårdvaran är att erbjuda elbilister kortare laddtider och att maximera effektiviteten vid stationerna. Fordon kompatibla med den höga laddeffekten kommer att kunna ladda på med upp till 300 km räckvidd på bara åtta minuter.

– Genom att integrera HYC1000-laddarna ger vi våra kunder tillgång till några av de snabbaste och mest avancerade laddlösningarna som finns idag. Vi nöjer oss inte med att hänga med i utvecklingen, vi leder den. Det här är ett viktigt steg i vår ambition att erbjuda ultrasnabb, bekväm laddning i stor skala för elbilsförare i hela Europa, säger Jeroen van Tilburg, vd för Ionity.
Ionity planerar att öppna de första stationen med de nya laddarna under andra halvan av 2025. Redan i maj påbörjar man tester av HYC1000 vid Ionitys testanläggning i München.
– Med HYC1000 introducerar vi en ny era av skalbar ultrasnabb laddning – med megawattprestanda och intelligent effektfördelning. Vi är stolta över att samarbeta med IONITY för att ta laddningsupplevelsen till nästa nivå för elbilsförare i Europa, tillägger Philipp Senoner, vd för Alpitronic.
När den första stationen med den nya hårdvaran öppnar i Sverige finns det idag inga uppgifter om.
Kommentera