Idag har Ionity kopplat in strömmen till sin största laddstation i Sverige. Den erbjuder också ett helt nytt koncept med en dedikerad servicebutik. Ionity beskriver det som sin första kompletta laddstation i Sverige.
Stationen är ett samarbete mellan Ionity, Nivika och Frendo. På platsen finns 16 stycken laddpunkter där fyra av punkterna kan leverera upp till 350 kW. De övriga 12 punkterna kan leverera 200 kW.
Dessutom lovar Ionity hög prestanda även vid full beläggning vilket garanteras av en anslutning med hög kapacitet på 3,1 MW. Jag har träffat Martin Risberg, Ionitys regionchef för Norden och Baltikum som berättar mer.
Vad gör den här satsningen unik?
– Vi erbjuder det vi gör på alla våra sajter. Men här har vi också en unik möjlighet att erbjuda Sveriges första renodlade elbilsmack från grunden. Detta var ju en grushög när vi startade, det är inte en ombyggnad av en befintlig plats. Så det är helt nytt för alla involverade parter. Så det här har varit ett mycket spännande projekt, berättar Martin.

Är det här en mall för hur era stationer kommer att se ut i framtiden?
– En mall, det är kanske att ta det lite väl långt. Men det är ju en vision, alltså hur framtiden kan vara för oss, inte standard, men en god lösning, berättar Martin.
Hur mycket effekt krävs för att bygga upp en sådan här satsning?
– På denne sajten så har vi en 3,2 MW anslutning, alltså 3200 kW. Och det gör att vi har möjlighet på att leverera 200 kW per stolpe samtidigt.

Så det är helt fullt här och så får alla bilar 200 kW?
– Ja, precis, förtydligar Martin.
Ionity har sedan tidigare redan en station på Bredasten i Värnamo ett stenkast bort vid Circle K. Den stationen kommer att finnas kvar och blir kvar så länge Ionity har ett hyreskontrakt. Hur många år det är kvar på det vill Martin inte svara på, men han säger att det är i ”många år till”.
– Det är en station som är väldigt väl nyttjad och nu har vi utökat vårt utbud här i Värnamo som är en naturlig plats längs E4:an, säger Martin.
Ionity har idag 48 stationer i Sverige med den nya stationen i Värnamo inräknad. Framåt finns konkreta planer på ytterligare sex stationer. Kommunerna är väldigt positiva till etableringar.
– Bygglovsprocessen fungerar generellt sett bra för oss, och vi har oftast en positiv dialog med kommunerna. En större utmaning är elnätskapaciteten. Det gäller inte bara oss, utan alla som vill etablera elintensiv verksamhet, oavsett om det handlar om köpcentrum, handelsområden, snabbmatsrestauranger eller laddstationer. Det är ett genomgående problem i Sverige, berättar Martin.
På frågan om hur Ionity kommer växa framöver väljer Martin att inte svara, men han lovar att det blir fler satsningar framöver:
– Vi har kommit för att bli kvar, summerar Martin.
Kommentera