Nu blir det enklare att snabbladda hos IONITY. Idag introducerar man Plug & Charge-teknik till sitt nätverk av snabbladdare. Tekniken följer en fastslagen standard (ISO 15118) där all kommunikation kring laddningen sker via laddkabeln.
Nu slipper man appar eller laddbrickor. Bilen identifierar sig själv direkt till stolpen när kabeln ansluts. All information kring laddsessionen och betalning sker sedan helt automatiserat. Nödvändig information som till exempel betalkort ligger lagrad i bilens egna system.
För att tekniken ska fungerar krävs det däremot att man har en bil som är kompatibel med standarden. Idag nämner IONITY Porsche Taycan, Ford Mach-E och Mercedes EQS som några bilmodeller som ska kunna ladda med tekniken.
– I slutet av 2018 genomförde vi de första testerna på kommunikation mellan laddstationen och elbilen. Sedan början av 2020 har vi etablerat Plug & Charge på flera stationer, främst på den tyska marknaden, för att ge våra partners möjlighet att göra egna tester, säger Susanne Koblitz, teknikansvarig hos IONITY.
– Efter en gradvis lansering under de senaste månaderna är vi glada att kunna meddela att Plug & Charge nu är tillgängligt för våra kunder i hela nätverket, avslutar Susanne.
IONITY är egentligen inte ensamma om Plug & Charge-lösningar vid snabbladdningsstationer. Tesla har länge använt ett system där bilen helt automatiserat identifierar sig och debiterar för laddning.
Tesla har dock en egen teknisk lösning och följer idag inte ISO 15118-standarden. Det är möjligt att en framtida mjukvaruuppdatering skulle kunna lösa kompatibilitet – likväl hos Tesla men också hos andra tillverkare som haft standarden i åtanke. Standarden fastlogs nämligen redan 2014.
Kommentera