Interiören på elbilen Porsche Taycan blir knapplös med många skärmar

Senaste häromdagen visade Porsche upp en smygglimt på interiören på den kommande elbilen Porsche Taycan. I sig var den inget revolutionerande med den hårt beskurna bilden. Nu väljer Porsche dock att visa ytterligare bilder där man ser betydligt mer – och nu reagerar man.

Ganska omedelbart ser vi att Porsche gjort sig av med nästan alla knappar och spakar och ersatt dessa med digitala reglage genom fyra stycken skärmar.

Instrumentpanelen ligger bakom ratten och har en krökt form, som huserar de nödvändiga instrumenten baserat på körläge. Nedan ser vi instrumentpanelen när bilen är satt i sportläge.

Lite mer spännande blir det när vi sneglar över mot mittkonsolen och passagerarsätet. Passageraren får en egen skärm som i bilderna visar något som liknar en navigationsapp och en musikapp. Vi antar att passageraren här till exempel kan hjälpa föraren med enklare uppgifter som att byta destination på GPS:en eller byta låt.

Mot mittkonsolen ser vi ytterligare två skärmar. En uppe på instrumentpanelen, som inte bjuder på några direkta överraskningar. De flesta bilarna har en sådan skärm idag. Det som däremot är intressant är skärmen längre ner på mittkonsolen. Precis som på en Tesla Model S ser vi en vertikal skärm placerad på mittkonsolen.

Här kan du, om vi ska tyda bilderna till exempel styra klimatanläggningen eller få fram räckvidd – och med stor sannolik annan information också. Detta är således en högst adaptiv yta, som kan visa det mesta med en placering som annars ofta huserar fasta reglage som AC eller radio.

Även om interiören inte är långt ifrån lika avskalad och minimalistisk som Tesla Model 3 så har Porsche ändå lyckats skapa en elbil med en relativt knapplös interiör. Det mesta styrs genom touchskärmar och då betyder det också att Porsche kan förbättra sin elbil via mjukvaruuppdateringen i en större utsträckning.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.