Efterfrågan på elbilar ökar snabbt och europeiska miljöorganisationen Transport & Environment (T&E) har i en studie granskat tillgången på råmaterial för skiftet till elbilar. Slutsatsen är att det finns tillräckligt med nickel och litium för att möta världens elbilsbehov.
Däremot ställer man krav på Europas beslutsfattare att mer måste göras för att stärka tillgången till nyckelmetaller för den framtida gröna energiomställningen.
Redan nu är tillgången på litium och nickel tillräckligt stor för att vi nästa år ska kunna tillverka 14 miljoner elbilar globalt. Det är 50 procent fler elbilar än prognosen för 2023 säger.
Då har man också satt undan tillräckligt mycket material för att också kunna tillverka energilagring, elektronik, bussar och andra batteriprodukter. Det dessutom utan tillgång på ryska källor.
– Kriget i Ukraina har visat att vi måste fasa ut oljan. Det bästa sättet att göra detta är att satsa på eldrift. Trots vad folk säger finns det ingen brist på litium eller nickel i jordskorpan. Det är bara en brist på politisk vilja som gör Europa sårbart för utbudspress, säger Julia Poliscanova, Senior Director på T&E.

Rapporten som granskat tillgången på material fram till 2026 visar att det finns tillräckligt med material för att möta den globala efterfrågan under hela perioden.
T&E räknar med ett den genomsnittliga elbilen kommer ha ett batteri på 60 kWh. Mängden nickel och litium kommer också att minska i takt med att nya batterityper introduceras på marknaden. Dessutom spår man att LFP-batterier (fria från bland annat nickel och kobolt) kommer få en allt mer betydande roll.
Nya källor
Stora tillgångar på de material som elbilar och batterier behöver finns i Australien, Indonesian, Chile och Kanada. Det är här som T&E menar att Europa behöver rikta sina blickar för att säkra tillgången på material till framtidens eldrivna fordonspark.
Topp litiumproducenter | Topp nickelproducenter |
Australien | Indonesien |
Chile | Filippinerna |
Kina | Ryssland |
Argentina | Nya Kaledonien |
Brasilien | Australien |
Zimbabwe | Kanada |
Portugal | Kina |
Under en tid framåt spår T&E ökade priser på material till batterier till följd av nya covidutbrott och invasionen av Ukraina. Men det kommer endast vara kortvarigt. Både gruv- och återvinningsföretag har varit snabba på att agera genom att utöka sina verksamheter vilket kommer stabilisera priserna under de kommande åren.
Kommentera