Den indiska fordonsindustrin håller på att ställa om till elfordon. Den leds främst av eldrivna tvåhjuliga fordon, men även landets bilar ska bli eldrivna i framtiden. Nu visar biljätten Mahindra upp ett koncept på en ny elbil, och det i form av den fräcka terrängbilen Mahindra THAR.e.
Att det blev en terrängbil är kanske inte så konstigt. Mahindra började tidigt att tillverka Jeep på licens vid sidan av traktorer. För Mahindra är otillgänglig terräng det man älskar att ta sig an.
Konceptet byger på företagets egna elbilsplatt Inglo med löftet om en elbil med djärv design, och en högpresterande AWD-drivlina. Det är också fokus på hållbarhet där hälften av all plast kommer från återvunna material.
THAR.e ska komma i flera olika skepnader, modulärt anpassad efter kundernas egna behov. Hjulbasen sträcker sig mellan 2776 mm och 2976 mm beroende på utförande. Markfrigången är hela 300 mm.
– Vår design visar en ny väg och är ett bevis på Mahindras engagemang för banbrytande kreativitet och nytänkande. Vi har behållit den äventyrliga andan och terrängkörningsförmågan som i huvudsak är Thar, men vi har skapat en unik identitet i världen av elektriska suvar, berättar designchefen Pratap Bose.
Till sin hjälp i utvecklingen av Inglo-plattformen har man använt teknik från Volkswagen och deras MEB-plattform. Just konceptet Mahindra THAR.e väntas bli verklighet runt 2025. Några uppgifter om prestanda eller andra specifikationer får vi inte idag.
Mahindra har långgående planer på att lansera fem eldrivna suvar inom de kommande åren. Den första modellen ska Mahindra lansera i slutet av 2024.

Hittills har Mahindra visat upp tre av dessa elbilarna. De är i storleksordning elbilarna BE.05, BE.07 och BE.09. De kommer utrustas med batteristorlekar från 60 kWh till 80 kWh och ska klara snabbladdning med effekter på upp till 175 kW.
Kommentera