Till helgen har strejken på Tesla pågått i snart ett år och hela förhandlingssituationen kan närmast beskrivas som ett dödläge. Både IF Metall och Tesla står på sig. Att Tesla Model Y är Sveriges mest sålda bil tyder på att själva försäljningen eller kundanstormningen inte påverkats av varken strejken eller de sympatiåtgärder som införts.
Värre är det kanske med utbyggnaden av Tesla Superchargers, där Tesla hade planer på att öppna 31 nya stationer i år. Endast någon enskild har faktiskt öppnat. Det eftersom Tesla inte får sina nätanslutningar.
Tesla beskriver ett framgångsrikt år med god försäljning och tillväxt i Sverige trots strejken. Något som Tesla uppmärksammade i ett pressuttalande igår. Det kan du läsa om här. Även IF Metalls vice förbundsordförande Tomas With summerar nu året för Allt om Elbil för att ge sin bild om konflikten:
– Det har varit en stor facklig uppslutning kring kravet på kollektivavtal. Elva andra fackförbund har anslutit sig med sympatiåtgärder. Dessutom tre förbund i andra nordiska länder. Våra avdelningar har gjort stora insatser med att organisera strejkvakter och sprida information om konflikten, berättar Tomas With.
– Men de verkliga hjältarna är våra medlemmar på TM Sweden (Teslas svenska bolag) som är ute i strejk för trygga villkor. Trots att det gått ett år är kampviljan fortfarande god och allt fler har anslutit sig till strejken. Idag har vi 53 strejkande medlemmar, fortsätter With. Men några genombrott i förhandlingarna med Tesla har man inte haft. Tesla vägrar fortfarande att teckna kollektivavtal.
Tesla menar från sitt håll att de erbjuder likvärda eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar. Och därför finner man inte någon anledning till att teckna något annat avtal. Men stämmer inte menar With:
– De uppgifter vi har från våra medlemmar på Tesla visar dock att lönerna och villkoren inte är lika bra som det skulle vara med ett kollektivavtal. Den stora frågan är dock tryggheten. Utan ett kollektivavtal kan man ha hur goda löner och villkor som helst, men det finns inga garantier för att de gäller även imorgon. De anställda är utelämnade till arbetsgivarens godtycke, säger With.
Tesla berättade också i gårdagens uttalande att de förbättrat vissa av sina villkor under året. Bland annat årlig löneökning, deltidspension och tjänstepension från 22 års ålder. Tomas With ser det som ett tecken på att IF Metalls konfliktåtgärder haft en viss effekt.
Är det att Tesla tecknar ett kollektivavtal den enda utvägen på konflikten?
– Kollektivavtal är självklart målet. Men det första steget för att nå en lösning är att Tesla kommer till förhandlingsbordet, avslutar Thomas With.
Relaterad läsning: Tesla om strejken: ”Vi uppfyller huvudpoängen i den svenska modellen”.
Kommentera