Icke-experterna: 40 minusgrader, bilköer och elbilar bäddar för katastrof

Fyrtio minusgrader, snöstorm och hundratals bilar fast i bilköer. Då är det dags för fossiltroll och elbilshatare att tycka, känna efter och döma ut elbilen. Självklart framträder man gärna också i media för att föra fram sina killgissningar till en ännu bredare skara.

Men hur ligger det egentligen till? Jo, men självklart kan elbilar gå sönder, få batteritorsk eller fastna bakom andra bilar i bilköer. Även om det är långt ifrån normaltillståndet. I själva verket fungerar elbilar alldeles utmärkt på vintern, i snö och kyla.

Förbrukningen på elbilen kommer att öka på vintern eftersom det går åt mer energi till värme, mer energi till det ökade rullmotståndet i snömodden och mer energi för att pressa sig genom den kalla luften som har högre densitet än varm luft. Men exakt samma faktorer utsätts en bil som går på bensin och diesel för – och en hel del andra risker.

Fast i kö i timmar

Incidenterna i trafiken har minst sagt avlöst varandra. Under det senaste dygnet har en snöstorm dragit in över Skåne. Många bilister har fastnat i trafiken i timmar utmed E22:an mellan Hörby och Kristianstad i Skåne.

Det kraftiga snöovädret orsakade helt enkelt stopp i trafiken då plogbilarna inte hann röja undan snön, och när trafiken stannade upp byggdes snön på ännu mer. Försvarsmakten har kallats in, mitträcken har klippts och bilar har grävts fram med hjullastare.

Under natten har bilister således stått i timmar i väntan på räddning. Då är det viktigt att stanna kvar i bilen, och hålla värmen medan man väntar. Det är klart att man alltid ska vara försiktig om man ger sig ut i snöstorm – oavsett färdmedel.

– Ska man ge sig ut i dåligt väder måste man vara extra noga med att ha fulladdat batteri. Då kan man sitta dygn i bilen med värme. Man ger sig ju inte ut i snöoväder med lite bensin i tanken heller?, säger Robert Granström, vid biltestarföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association.

En elbilist som fastnat i köerna i Skåne vittnar om kaoset. Denne hade då suttit fast i 11 timmar:

– Suttit fast i kön strax innan avfarten vid Ekerödrasten södergående. Tur jag hade mycket batteri i bilen. Gått åt 31 procent på 11 timmar, jag har 44 procent kvar. Önskar att de kommer och klipper mitträcket här också, så vi kan vända och köra hem, skriver elbilisten i Aftonbladet Chatt.

Även i västra Skåne har det byggts upp långa köer till följd av ovädret som orsakade en olycka mellan två lastbilar. SR rapporterar om att massor av diesel har läckt ut på platsen, och att det kommer dröja lång tid innan trafiken kan komma igång igen på grund av saneringsarbetet.

Fyrtio minusgrader

Medan södra Sveriges har drabbats av snöstorm har den norra delen av landet fått uppleva en särskilt sträng köldknäpp. Det med temperaturer upp till 40 minusgrader. Även det tycks ha varit en bra anledning till att gnälla på elbilar.

I själva verket har elbilarna visat sig vara särskilt väl rustade för den extremet kalla väderleken. Robert Granström som är expert på att testa fordon under extrem kyla i Arjeplog förklarar:

– Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid. Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt. Det är svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen, säger Robert Granström.

På så vis är elbilen överlägsen under dessa förhållanden menar Robert:

– De viktigaste skälen är att elbilen alltid startar och du får den varm mycket snabbare utan att behöva tänka på motor- och kupévärmare. Parkerar man bilen för att göra ärenden kan du ha kvar stödvärme så du slipper sätta dig i en utkyld bil. Antispinnsystemen reagerar också snabbare i en elbil och det är en fördel på vintervägar, säger Robert Granström.

Hur väl elbilarna faktiskt presterat under den här kylan har blivit extremt påtagligt för många. En av många nöjda elbilister är den Olympiske skidskyttemästaren Björn Ferry som kör en Tesla Model S:

– Tur att man kör elbil så att man kan vara säker på att den startar. -35 är ingen lek för en diesel. Många bekanta som blivit stående idag, skriver Björn Ferry på plattformen X.

En annan som precis köpt en elbil är bilentusiasten Klas Karlsson som driver Youtubekanalen Pysselklas. Hos han var den nyinköpta Audi Q8 e-tron den enda bilen som gick att köra med när kylan gjorde sig påmind:

– När det droppa under 30 här några dagar så hade jag en bensinbil, en dieselbil och en traktor som inte orkade starta men Q8:an var bara å fisa iväg med, skriver Klas.

Så håller du liv i bilen vid extrem kyla

En gemensamt svaghet hos elbilar och diesel- eller bensinbilar kan vara 12-voltsbatteriet. Det tar stryk under extrem kyla, och om man endast kör kortare sträckor kan det vara svårt att hinna ladda upp batteriet ordentligt. Det kan göra att bilen inte startar.

Många elbilar underhållsladdar 12-voltsbatteriet även när bilen står parkerad. Då är risken för att batteriet laddar ur minimalt. Men i annat fall eller om man kör en diesel- eller bensinbil kan det vara klokt att hålla koll på batteriets status så man inte riskerar att bli ståendes, det tipsar verkstadschefen Niclas Lundgren på Niemi Bil i Luleå om.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.