I den här elbilen testar Mercedes banbrytande elbilsladdning

Mercedes-Benz visar upp sitt mest avancerade laddningsprojekt hittills. ELF är en experimentell elbil som fungerar som ett rullande laboratorium för framtidens laddningsteknik. Namnet står för Experimental-Lade-Fahrzeug och symboliserar en heltäckande satsning på att göra elbilsladdning snabbare, smartare och mer hållbar.

ELF kombinerar flera tekniker i ett och samma fordon. Här finns megawattladdning (MCS), snabbladdning (CCS), solenergi, induktiv laddning och dubbelriktad laddning.

Med MCS-tekniken kan ELF nå laddningseffekter på megawatt-nivåer medan CCS-systemet testas för att klara upp till 900 kW, tillräckligt för att ladda 100 kWh på tio minuter.

Projektet drivs av ett tvärvetenskapligt team hos Mercedes-Benz som utforskar både gränserna för dagens teknik och hur framtida laddningslösningar ska fungera i vardagen.

Erfarenheterna från ELF kommer bland annat att användas i kommande modeller som Concept AMG GT XX som redan klarat laddhastigheter på över 1 000 kW.

En viktig del av ELF är forskningen kring dubbelriktad laddning där elbilen inte bara kan ta emot el utan även mata tillbaka den till hemmet, byggnaden eller elnätet. På så sätt kan bilen fungera som energilager och bidra till ett stabilare elnät.

Mercedes-Benz planerar att lansera sina första kundlösningar med dubbelriktad laddning i Europa under 2026.

Dessutom testas induktiv laddning där bilen laddas trådlöst via en platta i marken samt automatiserad laddning med robotar. Lösningar som väntas spela stor roll för framtida premium- och flottkunder.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.