Hyundai N teasar eldriven i20 med 641 hästkrafter – här är RN24

Hyundai N fortsätter att utforska framtidens mest kraftfulla elektriska drivlinor. Genom det rullade labbet RN24 vill man demonstrera något ännu mer högpresterande än Hyundai IONIQ 5N. Prestandadivisionen har satt in samma drivlina som i den kraftfulla suven men på en betydligt mindre yta.

Det är genom ett kraftigt exoskelett som Hyundai har kunnat minska på bilens storlek rejält. Hjulbasen har kortats med 340 mm och bilen har nu en längd på knappt fyra meter och en vikt på endast 1880 kg. Drivlinan levererar en total motoreffekt på 478 kW (641 hk) från en dubbla uppsättning motorer med ett kraftigt övertag på bakmotorn. Bilen klarar 0 till 100 km/h på under 3,4 sekunder.

Trots det mindre formatet och en hjulbas på endast 2660 mm har Hyundai lyckats få in ett batteripaket på hela 84 kWh. Det säkerställer en hög energimängd som ska räcka till högpresterande körning under lång tid.

– Hyundai N är inte bara ett varumärke utan en representation av vårt engagemang för innovation och hög prestanda. RN24 är ett bevis på våra djärva ambitioner i framtiden, säger Manfred Harrer, Executive Vice President och chef för Genesis and Performance Development Tech Unit.

Konceptet kan inte tolkas som något annat än ett koncept på en eldriven Hyundai i20 N. De är nämligen lika långa. Hyundai nämner inget om när konceptet kan mynna ut i en färdig produktionsversion.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.