Tesla såg tidigt vikten av bra laddinfrastruktur för elbilar när man byggde sitt eget laddnätverk av Superchargers. Snabbladdningsnätverket Ionity som är samägt av flera fordonstillverkare är ett liknande exempel på ett nätverk finansierat av tillverkarna själva.
Igår tog Porsche ett kliv närmre Tesla när man berättade att man planerar att bygga ett nätverk av lyxiga snabbladdare exklusiva för Porsche. Fler tillverkare tycks nu följa även detta spår, och näst på tur är sydkoreanska Hyundai som på hemmaplan bygger ett eget nätverk.
Koreanska tidningen Pulse News skriver att Hyundai Motors, som äger Hyundai och Kia, visat upp planerna på ett snabbladdningsnätverk de kallar E-Pit. Idéen är inspirerad av Formula 1 där ett depåstopp ska ske så snabbt som möjligt.
Nästa månad öppnar Hyundai 120 laddpunkter fördelade över 20 stationer i Sydkorea. En 800-volt-snabbladdare ska kunna leverera upp till 10 mil räckvidd på endast fem minuter. Bilen identifieras direkt via laddkabeln vilket tar bort behovet av laddbrickor och appar.
Fokuset för Hyundais kommande elbilar Ioniq 5 och Kia EV 6 är just mycket snabb snabbladdning. Om E-Pit också kommer till Europa återstår att se.
Hyundai och Kia är en av delägarna i Ionity som erbjuder snabbast laddning i Europa idag. Det kan vara så att man tycker det är fullt tillräckligt med ett nätverk per marknad. Tidigare i år fångandes en förserieversion av Ioniq 5 på film vid en Ionity-snabbladdare laddandes med höga hastigheter.
Kommentera