Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

I juni hade Tesla sin bästa månad någonsin i Sydkorea. Man slog både försäljningen av inhemska elbilen Hyundai Kona Electric och många fossila modeller från BMW och Audi.

Att se sig slagna på hemmamarknaden av Tesla ska ha chockat ledningen hos Hyundai, enligt uppgifter till Reuters. Efter Teslas framgångar ska Hyundai nu öka tempot på sin elbilsoffensiv.

Hyundai Motor Group, där bilmärkena Hyundai och Kia ingår ska till 2025 ha som mål att ha en global marknadsandel på 10 procent. Målet är då att sälja en miljon elbilar per år.

Det är en bit dit. Motorgruppen sålde förra året 86 434 elbilar. Det var mer än de 73 278 elbilar som Volkswagen sålde under förra året. Även Volkswagen har en storsatsning runt hörnet med ID-familjen som rullar ut i höst. Den stora draken Tesla levererade dock 367 500 elbilar förra året.

Redan nu har man kommunicerat ut att man öppnar två nya produktionslinor för elbilar under de kommande två åren. Koncernen uppges också ha uppvaktat flera batteritillverkare för att säkra nya batteriresurser i en tid där allt fler satsar på elbilar.

Vill inte bli som Kodak

I Sydkorea är den fackliga rörelsen stark. Omställning möts till viss del av motstånd från facket som är rädda att jobb kommer gå förlorade i övergången från förbränningsmotorn till elbilen.

– Vi är inte emot elbilen. Kodak gick i konkurs för att de höll fast vid det analoga när industrien digitaliserades. Vi vill dock skydda våra medlemmars arbeten, säger fackrepresentanten Kwon Oh-kook till tidningen.

Hyundai står på sig och säger att biltillverkare och fackföreningarna måste påskynda en förändring. Det är det enda sättet att vara relevant i framtiden.