Kinesiska biltillverkaren BYD lanserade förra året det nya bilmärke Yangwang som ska fokusera på lyx och prestanda. En av modellerna är den eldrivna sportbilen Yangwang U9 som verkligen tänjer på gränserna med sina fyra elektriska motorer.
Målet är att utmana de europeiska hyperbilarna och ta marknadsandelar genom att vara tidigt ute med en eldriven sådan. Bland annat lockar man med ett lågt pris. U9 kostar motsvarande 2,5 miljoner kronor i Kina, vilket kan jämföras med kroatiske Rimac Nevera som kostar runt 20 miljoner kronor.
Yangwang U9 har fyra stycken motorer på 240 kW som tillsammans producerar 960 kW (1287 hk). Bilen ska klara 0 till 100 km/h på 2,36 sekunder. Toppfarten har tidigare angetts till över 300 km/h – men i en uppvisning får vi nu se hur snabb U9 egentligen är:
Yangwang U9 nådde en toppfart på 375,12 km/h vilket inte gör den till den snabbaste serieproducerade elbilen, eftersom Rimac Nevera med en toppfart på 412 km/h kniper den titeln.
Ingenjörerna ligger däremot inte på latsidan. Just nu är man i Tyskland och testar Yangwang U9 på Nurburgring där Rimac just nu innehar banrekordet för en elbil. Det förarbetet går att se nedan:
Kommentera