Hyllar elmotorn i Volkswagens elbil: ”Kommer vara mycket hållbar”

Med lanseringen av Volkswagen ID.7 introducerar den tyska biltillverkaren en helt ny effektivare elmotor. Det med elmotorn APP550 som är speciellt utvecklad för att driva bakhjulen och har en effekt på 210 kW (286 hk) med ett maximalt vridmoment på cirka 550 Nm.

Nu hyllas elmotorn av fordonsingenjör Sandy Munro som blivit känd för att plocka isär bilar och komponenter. Han delar med sig av sina iakttagelser på sin Youtube-kanal.

– Jag är verkligen imponerad, säger Sandy.

Motorns syfte var att göra Volkswagens elbilar effektivare. Och Sandy och hans kollega Paul lyfter fram hur Volkswagen framgångsrikt gjort just det.

– Så direkt när detta implementeras i alla VW:s fordon kommer det att kraftigt förbättra körupplevelsen och göra VW:s elbilar mycket mer konkurrenskraftiga. Huvudmålet med detta var att förbättra effektiviteten, och det märks i varje del som har inkluderats. Den förbättrade effektiviteten kommer att leda till längre räckvidd med samma batteri, förklarar Paul.

Paul har en lång erfarenheten av elmaskiner och elmotorer, och han ser tydligt att Volkswagen har tagit fram en konstruktion som kommer vara mycket hållbar:

– Det är imponerande och den typen av konstruktion leder till hållbarhet. Jag har lagt tiotusentals timmar på att testa hållbarheten hos elmaskiner och man kommer till en punkt där man direkt kan se vilken typ av maskin som kommer att prestera bra i sådana tester och det här är precis den typen man vill se, berättar Paul.

I en video får vi följa med Sandy och Paul när de går igenom detaljerna och visar på styrkorna i elmotorn som idag sitter i Volkswagen ID.7 och Volkswagen ID.4.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.