Hurtigruten visar eldrivet fartyg med segel och solceller

Norge är på många plan ett föregångsland inom elektrifiering där 90 procent av alla nya bilar är helt eldrivna. En annan ikon i landet är Hurtigruten med sina populära kryssningar längs de norska fjordarna.

Nu har Hurtigruten visat upp sitt första kryssningsskepp som förlitar sig på batteridrift, solceller och segel. Batteriet ombord är på 60 MWh vilket motsvarar batterier till runt 600 elbilar (á 100 kWh). Under soliga dagar han skeppet fälla ut solpaneler som sträcker sig 50 meter upp i luften som också kan fungera som segel för att då både kunna ge en extra skjuts till batteriet och framdriften.

– Vi utvecklar konceptet för en mycket innovativ kryssningsdesign och forskar för att hitta de optimala designmetoderna som passar för nollutsläppsfartyg. Den strömlinjeformade formen, med sina innovativa skrov- och framdrivningslösningar minskar inte bara energibehovet utan ökar också passagerarnas komfort, berättar Henrik Burvang, forsknings- och innovationschef på design- och varvsföretaget VARD.

Konceptskeppet är strömlinjeformat för att minska luftmotståndet och därmed blir skeppet också mer effektivt. Även gästerna kommer kunna spela en viktig roll i att minska energiförbrukningen genom en interaktiv mobilapp där de kan mäta sin egen vatten- och energiförbrukning.

Det nya fartyget är 135 meter (443 fot) långt. Det har 270 hytter med plats för 500 gäster och 99 besättningspersoner. Fartyget kommer också ha plats för gods och bilar då Hurtigruten utöver att vara en turistupplevelse också är viktig för Nordnorges logistikflöden.

Planen är att det första fartyget ska vara sjösatt och i drift till 2030.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.