Hur mår batteriet i en Tesla som kört 50 000 mil? Ganska bra, visar det sig.

Tesloop är ett taxi-företaget baserat i Kalifornien som dagligen kör i skytteltrafik mellan olika städer runt om i Kalifornien. Inriktningen ligger i att man uteslutande kör Tesla Model X eller Model S. Företaget berättar nu att man har en Tesla Model X som strax passerar 50 000 mil. Bilen som plockades ut för två år sedan har således kört i snitt 68 mil om dagen.

Företaget väljer nu att dela med sig av siffror för sin Model X, som snart når det anrika miltalet 50 000 mil. Bland annat berättar man att man ungefär fyra gånger om dagen laddar sina bilar till 95%. Tesla egna rekommendation är att endast ladda 80% dagligen, och bara fullt någon gång då och då för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.

Trots den riktigt långa körsträckan, och de hårda laddningarna har bilen bara tappat 12,6% batterikapacitet. Det mest intressanta är att man märkte att kapacitetsförlusten planade ut efter 9 månader och sedan dess har den maximala räckvidden vara konstant.

För den riktigt intresserade så har Tesloop också delat med sig av servicekostnader och underhåll för Teslan, den kalkylen hittar du här. Sedan tidigare har man också en Model S som passerat 65 000 mil.

Mer läsning på ämnet

En undersökning från KTH visar att en Tesla är mycket mer lönsam som en taxi än en fossilbil, något som Tesloop också bekräftar. Även ett Holländskt Tesla-forum har sammanställt statistik över kapaciteten baserat efter körsträcka.

Läs mer om 50 000mil-bilen hos Tesloop.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.