Batteriet i en elbil kan ses som själva hjärtat av bilen. Utan ett fungerande och friskt batteri så fungerar inte bilen. Därför är frågan om batteriets livslängd viktig.
Motorjournalisten Benny Christensson från norska motormagasinet Broom får allt oftare frågan om batteriernas livslängd och konstaterar att oron över livslängden hos batteriet är obefogad.
Hos våra grannar i Norge har elbilen blivit en succé med omkring 80 000 elbilar ute på vägarna. Det är mer än tio gånger fler bilar än i Sverige. Norge har ungefär samma livsstil och klimat som oss i Sverige. Därför är det intressant att jämföra med Norge.
Och nu när elbilar har funnits på marknaden under en längre period och i ett betydande antal börjar frågan bli allt enklare att besvara. Hur påverkas kapaciteten med tiden och användningen?
Att titta på elbilar som gått som taxibilar är en bra början. Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar.
Batterigarantier blir generösare
Att tillverkarna har batterigarantier är ytterligare en trygg faktor. Tillverkarna av välrenommerade bilmärken tror på sin egen produkt. Ett exempel är Nissan Leaf som från början inte lämnade någon garanti överhuvudtaget. 2013 införde de en garanti på 10 000 mil eller fem år, och på den nya 30KW-modellen av Leaf har de infört en garanti på 16 000 mil eller 8 år.
Nissans batteri har också utbytbara delar, och av ungefär 35 000 sålda elbilar i Europa har det endast funnits 3 stycken garantiärenden där batterierna har behövt bytas ut.
I framtiden – sätt in framtidens batteri som är bättre
Batterierna tappar visserligen kapacitet med tiden men vi ska inte glömma att batterierna också blir bättre. Vi lär oss hela tiden att lagra mer energi på en mindre volym – vilket skapar billigare batterier.
Och när du väl kör runt i en tillräckligt gammal elbil med dålig kapacitet kommer det finns billiga ersättningsbatterier och firmor som specialiserar sig på att byta ut dessa, precis som vilket verkstadsingrepp som helst.
I teorin skulle det ju faktiskt gå att köpa en elbil idag, och I framtiden uppgradera denna med batter och effektivare batterier, eller hur?
Ja, det har redan börjat. Vad jag har hört så har BMWs nya batteri till i3:an samma formfaktor som det gamla och man kommer att kunna uppgradera sin ”gamla” i3:a om man vill. De planerar ytterligare en release av ett batteri i samma serie 2019. Då med dubbla kapaciteten mot det ursprungliga.