Hur kunde Tesla öppna en ny laddstation mitt i strejken? Ingen som vet

Den nya stationen i Malmö. Foto: Peter Esse.

Tidigare i veckan öppnade Tesla en helt ny station med snabbladdare vid handelsområdet Toftanäs i Malmö. Stationen har varit efterlängtad, och placeringen röstades fram av elbilsägare i Teslas globala omröstning om nya Supercharger-stationer.

Men nyheten om den nya stationen togs emot med blandad förtjusning och väckte också en hel del frågor. Allt om Elbil fick ett hundratal reaktioner i sociala medier där de flesta frågade sig hur Tesla kunde få ström till stationen.

På grund av IF Metalls strejk mot Tesla får nätbolagen nämligen inte förse Teslas nya laddstationer med nätanslutningar. Det har lett till att Tesla idag har flera nybyggda ”spökstationer” som står utan ström.

Den Skånebaserade motorjournalisten Peter Esse valde att ta på sig uppdraget att försöka få ett svar på den frågan. Esse har riktat frågan till nätägaren E.ON som nu under några dagar förhalat sitt svar. Reaktionerna från fackförbundet SEKO som sympatistrejkar med IF Metall är att man ser allvarligt på incidenten – och nu också söker svar i frågan hos E.ONs ledning.

Antingen så har ett stort misstag begåtts, eller så har det funnits en tillåten öppning så att stationen har kunnat få sin anslutning. Frågetecknet kvarstår och ingen vet alltså än så länge hur Tesla har kunnat få ström till stationen. Se Esses inslag nedanför:

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.