Huaweis teknik: Elbil som klarar 300 mil på en laddning

En elbil från Huaweis samarbetspartner.

Tidigare i år visade teknikjätten Huawei upp snabbladdare som skulle kunna leverera upp till 1,5 MW i laddeffekt. Det kanske nu är något som kommer till användning med Huaweis nästa genombrott.

Teknikjätten har nämligen patenterat ny batteriteknik som kan användas i elbilar. Huawei beskriver ett sulfidbaserat solid state-batteri med rekordhög energidensitet. Enligt företaget kommer tekniken möjliggöra elbilar (mellanstora sedaner) med räckvidder på 300 mil på en laddning. Dessutom ska det gå riktigt snabbt att ladda. Endast fem minuter.

Det skulle innebär ett enormt framsteg för elbilsutvecklingen. Och innebär dessutom något som utklassar dieselbilar i både räckvidd och tankningsprestanda.

Patentet beskriver en batteriarkitektur med en energitäthet på 400–500 Wh/kg. Det är upp till tre gånger högre än dagens litiumjonceller. För att förbättra stabiliteten i batteriet använder Huawei en kvävelegering i elektrolyten vilket syftar till att minska nedbrytningen mellan elektrolyt och litium.

– Ett av de största hindren för kommersiell användning av sulfidbaserade batterier, enligt Huawei.

Även om de uppgivna siffrorna är teoretiska och förutsätter en laddinfrastruktur som ska klara höga effekter markerar detta starten för Huawei att bemästra nästa generations batteriteknik.

Det pågår just nu en kapplöpning i Kina där allt fler batteritillverkare vill bräcka varandra i räckvidd, energitäthet och snabbladdningsprestanda. När eller om Huaweis lösning når produktion återstår att se.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.