Honda har på Japan Mobility Show 2025 visat upp en kompakt liten elbil vid namnet Super-ONE Prototype. Den ska förena vardagspraktik med körglädje. Den nya modellen presenterades som en del av Hondas tema “e: Dash BOOSTER” där målet är att göra elbilen till något mer än bara ett miljöval. Den ska väcka känslor och ge en upplyftande körupplevelse.
Super-ONE bygger på en vidareutvecklad version av den lätta plattformen från Hondas N-serie och har en låg och bred hållning tack vare kraftigt utställda hjulhus och bred spårvidd. Designen ska uttrycka dynamik och förväntan med sportiga proportioner, integrerade luftkanaler fram och bak samt detaljer som förbättrar både aerodynamik och kylning.
Kupén är skapad för att förstärka förarens fokus. En horisontell instrumentpanel ger fri sikt, sportstolarna håller kroppen stadigt på plats och färgsättningen med blå asymmetriska ytor ska ge interiören ett lekfullt och energiskt uttryck.


Växellåda med sju växlar

En central del av konceptet är det nya körläget Boost Mode utvecklat enbart för denna modell. När läget aktiveras ökar effekten markant och bilen simulerar växlingar genom en virtuell 7-stegad växellåda.
Samtidigt förstärks upplevelsen av ett aktivt ljudsystem som genererar ett syntetiskt motorljud synkroniserat med förarens gas- och bromsrörelser. Resultatet ska bli en elbil som bjuder på samma intensitet som en klassisk sportbil men med eldriftens direktrespons och tystnad när Boost Mode inte är aktiverat.

Super-ONE har genomgått omfattande tester på vägar i Japan, Storbritannien och flera asiatiska länder under olika klimatförhållanden. Prototypen är baserad på Super EV Concept som visades redan i juli på Goodwood Festival of Speed. Där körde bilen upp för den berömda backen och demonstrerade sin potential inför publik.
Produktionen av den färdiga modellen planeras att starta i Japan under 2026 följt av lanseringar på andra marknader med en stor efter på små kompakta bilar. Rent konkret nämns bland annat ”Storbritannien och asiatiska marknader”, men hur det blir med övriga Europa framkommer inte.
















Kommentera