För hundra år sedan var elbilar oerhört populära och strax innan första världskriget var en tredjedel av alla bilar på vägarna elbilar. För sin tid var de oerhört innovativa och de låg långt före andra typer av transporter.
En av de första serietillverkade och faktiskt praktiska elbilarna var Electrobat (avbildad till vänster ovan) som hade premiär 1894. Räckvidden var någonstans mellan 8 – 16 kilometer trots att bilen vägde närmre två ton. För att klara sin vikt var hjulen tillverkade i stål. Den gick i 25 km/h, vilket ungefär var 33 procent snabbare än dåtidens transporter.
Bakom Electrobat fanns ingenjören Henry Morris och elektrikern Pedro Salom boendes i Philadelphia. Där blev elbilen snabbt en succé och man jobbade vidare med fler modeller. Med Electrobat 2 (avbildad till höger ovan) fick man snabbt ner vikten till ungefär 750 kg. Topphastigheten låg på imponerande 32 kilometer i timmen med en räckvidd på 40 kilometer. Electrobat 2 var en av de första elbilarna som använde det luftfyllda däcket, så som vi känner till det idag.
Elbilarna gick som taxi
Följde gjorde sedan modellerna Electrobat 3 och 4. Nu hade de nyare modellerna en starkare elmotor på 1,1 kW vilket kunde skjutsa upp elbilen till hela 35 km/h. Räckvidden var, för tiden, otroliga 40 kilometer. Henry och Pedro tog Electrobat 3 och 4 till flera städer som Boston och New York där man utmanade de hästdragna taxifirmorna.

Men den tidiga elmotorn i Electrobat hade utmaningar. Regn satte genast stopp för elbilen. Många av dåtidens vägar saknade vägbeläggning och blev genast leriga när regnet kom. Electrobat grävde ner sig i leran och friktionen blev för stor vilket dränerade batteriet.
Efter första världskriget började populariteten hos elbilen att minska, och andra drivmedel skulle komma att dominera under de kommande 100 åren. Det är en annan historia, som vi möjligtvis håller på att se slutet på nu.
Faktakoll: Egentligen kom den första praktiska elbilen redan 1891, tillverkad av William Morrison. Morrison som var intresserad av batteriteknik ville visa kapaciteten på sina batterier. Han monterade batterier och en elmotor på en modifierad hästdroska. Morrisons elbil kunde köra 12 personer i en hastighet av 22 km/h i 13 timmar på en laddning. Hans elbil tillverkades i några få exemplar, men den serietillverkades aldrig. Istället fokuserade han på att utveckla sin batteriteknik.
Kommentera