Ford har gett sig in i elektrifieringen men det har varit med ett fokus på större elbilar. Dessutom har det kanske inte varit så enkelt som tillverkaren hoppats på. Ford har haft svårt att få volym till följd av störningar i leverantörsleden och ett tuffare ekonomiskt läge med minskad köpkraft till följd.
Fords satsningar har legat på dyrare och större elbilar, tunga pickuper och kommersiella fordon. Och så ska det förbli men investeringarna ska minska, meddelade VD Jim Farley under veckans aktieägarmöte.
Istället ska fokuset ligga på något helt annat. Jim Farley avslöjade nämligen att Ford har ett ess i rockärmen. I hemlighet har ett litet dedikerat team inom Ford arbetat på en elektrisk plattform för mindre elbilar.
– Vi växlar nu våra investeringar med ett större fokus på mindre elbilsprodukter. Det här viktigt eftersom vi gjorde en satsning i det tysta för två år sedan. Vi startade ett superbegåvat skunkworks-team för att ta fram en billig elbilsplattform, sa Jim under mötet.
– Det var en liten grupp, ett litet team, några av de bästa elbilsingenjörerna i världen, och det var skilt från Fords moderskepp. Det var en start-up. Och de har utvecklat en flexibel plattform som inte bara kommer att användas till flera typer av fordon utan också kommer att vara en stor hubb för programvara och tjänster som vi nu ser hos Ford Pro, fortsätter Jim.
Måste bemöta Tesla
Det är just i segmentet med mindre och billigare elbilar som Ford tror på en större volym i framtiden. Det är också här som det är viktigt att vara tidigt ute för att kunna ha en chans mot konkurrenterna.

– Alla våra elbilsteam är hänsynslöst fokuserade på kostnader och effektivitet hos våra elbilsprodukter eftersom den ultimata konkurrensen kommer att vara den prisvärda Teslan och de kinesiska biltillverkerna, förtydligar Jim.
Elbilskunderna finns där, och de kommer inte bli färre menar Jim. Det handlar helt enkelt om att lansera en produkt med rätt pris:
– Elbilskunderna är mycket starkare och de gillar verkligen sina bilar. De kommer inte köpa en förbränningsbil eller hybridbil igen. De är väldigt lojala och de älskar fordonen, så det är upp till oss att leverera den till rätt kostnad. Det är utmaningen med övergången, fortsatte Jim.
Jim Farley ser positivt på 2024. Fords elbilsvolymer kommer att växa i år, bland annat med hjälp av nya eldrivna Ford Explorer och ens erie uppdaterade kommersiella fordon. I år kommer Ford dessutom visa upp Ford Puma som en elbil men det är oklart om den kommer vara baserad på det hemliga teamets arbete.
Kommentera