Volkswagen-gruppen står nu redo att börja producera en helt ny generation billigare elbilar. Bakom arbetet står koncernbolaget Seat som fått uppdraget att tillverka Cupra Raval och Volkswagen ID. Polo.
Nu har Seat invigt en ny servomekanisk presslinje i spanska Martorell som de beskriver som en av de mest avancerade i världen. Den nya anläggningen kan pressa upp till fyra miljoner karossdelar per år och blir en viktig del av koncernens elektrifiering.
Den nya presslinjen kallad PXL togs i drift efter 40 månaders utveckling och byggnation. Den används redan nu för delar till befintliga modeller men kommer att spela en central roll i förberedelserna för produktionen av de mindre elbilarna Raval och ID. Polo.

– Med 15 presscykler per minut kan vi producera fler delar på kortare tid och med högsta effektivitet, förklarar Alicia Molina, chef för teknisk utveckling av produktionsprocesser hos Seat och Cupra.
Dessutom är maskinen konstruerad för att korta ner verktygsbyten, upp till 15 per dag, vilket gör det snabbt att växla mellan olika komponenter.
– Genom full automatisk hantering har vi lyckats korta tiden mellan två produktionsserier till bara fem minuter, från sista delen i den ena serien till första delen i nästa, berättar José Arreche, fabrikschef vid fabriken i Martorell.

Pressarna är konstruerade för att tåla en kraft på 81 000 kN och står på ett fundament som sträcker sig 20 meter ner i marken. Varje presscykel genererar dessutom omkring 3 000 datapunkter vilket gör det möjligt att analysera och optimera produktionen i realtid.

Investeringen är en del av projektet Future: Fast Forward där Seat tillsammans med Volkswagen-koncernen och flera partners investerar 10 miljarder euro i att elektrifiera Spaniens fordonsindustri.
Cupra Raval blir märkets kompakta elbil byggd på Volkswagens MEB Entry-plattform. Den kommer erbjuda omkring 400 kilometer i räckvidd. Volkswagen ID. Polo blir syskomodellen till Raval med samma tekniska bas men med en mer klassisk Volkswagen-design och inriktning mot en bredare volymproduktion.
Volkswagen Core-gruppen beskriver Martorell-fabriken som navet för tillverkningen av elbilar med start 2026.
















Kommentera