Hårdvaran i Tesla kanske inte klarar självkörning – tänker erbjuda gratis uppdatering

I början av oktober presenterade Tesla sin självkörande bil Cybercab. Det vi fick se var en bil helt utan ratt och pedaler. Tesla har som mål att få ut Cybercab på vägarna redan inom två år. Men Tesla har sålt självkörande bilar länge, något som man var noga med att påpeka under evenemanget.

En stor del av de bilar som Tesla levererat de senaste tio åren har sålts med löftet om att de ska kunna bli självkörande. Det enda som behövs är en mjukvara som idag säljs för 77 700 kronor – och att Tesla sedan blir klara med mjukvaran och att lagstiftningen tillåter den. Trots att löftet finns där och har funnits där under lång tid så har Tesla ännu inte förverkligat visionen.

Tesla arbetar fortfarande med mjukvaran som ska göra det möjligt. Men under de senaste tio åren har Tesla också förbättrat hårdvaran i form av bättre kameror och mer processorkraft. Idag är Teslas nya bilar utrustade med HW4 (hårdvara 4) medan äldre bilar har HW3 (hårdvara 3).

Osäker om hårdvaran räcker till

Hårdvaruuppgraderingarna har lett till frågor om de äldre bilarna med den sämre hårdvaran kommer ha samma möjligheter som de med bättre teknik. Under den senaste kvartalsrapporten fick Elon Musk frågan om just detta:

– Vi är inte 100% säkra. HW4 har flera gånger så mycket mer kapacitet än HW3. Det är lättare att få saker att fungera på HW4 och det krävs mycket ansträngningar för att pressa in det i HW3. Det finns en viss chans att HW3 inte når den säkerhetsnivå som tillåter oövervakad självkörning, sa Elon under samtalet.

Elon Musk poängterade däremot att kamerorna i HW3 är tillräckliga, även om de har är lägre upplösning än de i HW4. Utmaningen är processkraften.

– Om det visar sig att det inte fungerar kommer vi att uppgradera de som köpt HW3 och Total självkörningsförmåga helt gratis. Och vi har designat systemet för att det ska kunna uppgraderas, sa Elon.

Redan för fem år sedan i en presentation om den självkörande mjukvaran medgav Tesla att man inte var säker på om man kunde framtidssäkra hårdvaran i sina bilar. På den tiden hade Teslas bilar dessutom radar och traditionella parkeringssensorer. Idag hoppas Tesla att bara kameror ska vara framtiden:

– Är vi säkra på att vi har rätt uppsättning sensorer? Ska vi lägga till något mer?, frågade Elon retoriskt och efter en stunds tystnad avlutade han med ”Nej”.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.