Så kommer Teslas bilar in i Sverige trots blockad – Tesla mot årsrekord

Elbilar under transport (visserligen på import i detta fallet).

IF Metalls strejk mot Tesla har nu pågått i 14 månader. Fackförbundet har tagit hjälp av flera av sina kollegor i branschen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal för sina verkstadsmekaniker.

Bland annat har Transportarbetareförbundet försökt stoppa transporterna av nya bilar in i Sverige. Tesla är däremot inte intresserade av att teckna något kollektivavtal och försöker istället bara att fortsätta bedriva sin verksamhet så opåverkat som möjligt. När det blir stopp någonstans hittar man alternativ lösningar.

– Vi är fast beslutna att förbli tillgängliga för våra kunder och utveckla vår verksamhet varje dag tillsammans med alla våra anställda och lokala partners, menar Tesla.

Trelleborgs Hamn var att av de första företagen som drogs in i strejken av fackförbundet Transport. Sedan dess lossar inte fackets medlemmar Teslabilar i hamnen. Något som annars är rutin för leveranser av nya bilar till Sverige.

Men trots att Tesla inte längre använder sig av de konventionella metoderna för att leverera bilar till Sverige är Tesla på väg mot ännu ett rekordår. Under årets sista veckor på året förväntas Tesla göra en ordentligt slutspurt – något biltillverkaren ofta gör för att nå sina årsvolymer. I Sverige behöver Tesla leverera cirka 700 bilar innan årsskiftet för att nå sitt årsbästa.

För att runda blockaden i hamnen använder sig Tesla istället av biltransporter som kommer in i landet genom reguljära färjor som TT-Lines och Stena Line från Rostock i Tyskland.

– De allra flesta kommer med biltransportbilar via båtarna här. Vissa dagar är här åtta, tio, femton lastbilar med Tesla-bilar. Så det kommer in väldigt mycket den vägen. Bara under tiden vi har pratat har det kört förbi tre fulla lastbilar med Tesla-bilar, säger Jörgen Wärja, ordförande för Transport i Trelleborgs hamn till Dagens Arbete.

IF Metalls vice förbundsordförande Tomas With bedömer att omkring en tredjedel av alla Tesla-bilar kommer in den här vägen. Resten menar han kommer på biltransporter via Öresundsbron.

Svårt att stoppa

Tomas With förklarar att man undersökt möjligheten att stoppa Teslas leveranser med de reguljära färjorna, men att det inte ska vara helt lätt. Den reguljära färjetrafiken har ett antal regelverk att förhålla sig till.

Jörgen Wärja tycker att det sticker i ögonen att se Teslas bilar rulla in i hamnen till synes helt opåverkade av blockaden.

– Man kan se det som att det här är jobb som vi förlorar på grund av att vi sympatiserar med IF Metall. Det handlar om många arbetstillfällen. Ändå fortsätter man se bilarna komma in varenda dag. Jag tycker att det är totalt förkastligt. Det är skit. Vi hade gärna sett att det inte kommit en enda Tesla hit, avslutar Jörgen Wärja.

Bonusvideo: Så får Tesla ut nummerplåtarna trots stoppade postleveranser:

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.