Lacken har knappt hunnit torka på Zeekr 7X. Nu kommer nästa elbil från Volvos syskonmärke Zeekr. Denna gången är det dessutom en sportig kombi.
I Kina får den nya elbilen namnet Zeekr 007 GT men på vår marknad och övriga marknader utanför Kina kommer namnet bli Zeekr 7 GT. Sannolikt på uppmaning av en brittisk underrättelseagent.
Den nya kombin är baserad på Zeekr 007 och bygger på en 800-voltsplattform. Zeekr 7 GT använder sig av CATL:s Golden Battery med LFP-kemi och ska klara att snabbladdas från 10 till 80 procent på 10,5 minuter. Batteriet är på 75 kWh och ska leverera en (generöst uppmätt) CLTC-räckvidd på 650 kilometer.


Ett större NMC-bateri på 100 kWh kommer också erbjudas med längre räckvidd. Upp till 825 km enligt CLTC-körcykeln. Men som alltid är CLTC-körcykeln mycket mer generös än får europeiska WLTP-standard när det kommer till hur räckvidden fastställs.
Zeekr 7 GT kommer både med två- och fyrhjulsdrift. Den förstnämnda levererar en motoreffekt på 310 kW och klarar sprinten 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder. Vid fyrhjulsdrift är det 475 kW i motoreffekt som gäller. Sprinten 0 till 100 km/h klarar bilen på 3,8 sekunder

Zeekr erbjuder sedan tidigare kombin Zeekr 001. Medan Zeekr 001 är en lyxig shooting brake med fokus på premium, så är Zeekr 7 GT enligt biltillverkaren mer fokuserad på teknik och design.

Zeekr 7 GT mäter 4864 mm i länd, 1900 mm i bredd och 1445 mm på höjden. Hjulbasen är på 2925 mm. Bagaget lastar 654 liter och hela 1737 liter vid fällt baksäte. Bagaget har också utrymme för ett kylskåp på 10,2 liter under lastgolv. Taket får lasta 150 kg.
Leveranserna av Zeekr 007 GT ska starta innan slutet på denna månaden i Kina. När 7 GT kommer till Europa förtäljdes dock inte under premiären.
Kommentera