Idag premiärvisades den femte generationen Mini Cooper. Som ett kliv in i framtiden blir den så klart då endast eldriven. Det med en ny design som tar ett tydligt kliv från de tidigare förbränningsmotordrivna Mini-bilarna.
Kvar finns ambitionen om att tillverka små kompakta modeller, som maximerar utrymmet för passagerna. Bland nya funktioner finns en helt ny digitala upplevelse och moderna assistanssystem utöver den helelektriska drivlinan.

Nya Mini Cooper kommer i två elektriska utföranden; Cooper E och Cooper SE som båda har fått en högre motoreffekt och längre räckvidd jämfört med den tidigare eldrivna generationen.
Cooper E är utrustad med en elmotor på 135 kW (184 hk) med ett vridmoment på 290 Nm och klarar 0 till 100 km/h på 7,3 sekunder. Den starkare Cooper SE levererar en motoreffekt på 160 kW (218 hk) med ett vridmoment på 330 Nm. Den susar iväg från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder. Fullt tillräckligt i stadsmiljön och tätorterna där bilen antagligen kommer rulla som mest.

Basmodellen Cooper E får ett batteri på 40,7 kWh och en WLTP-räckvidd på 305 kilometer. Den motorstarkare Coooper SE får ett batteri på 54,2 kWh som ska ge en räckvidd på 402 kilometer.
Snabbladdningskapacitet ligger på 75 respektive 95 kW för de två modellerna. De får också automatisk förvärmning av batteriet vid navigering till en snabbladdare som ska säkerställa optimala laddningshastigheter. Att ladda från 10 till 80 procent ska ta runt 30 minuter. AC-laddning är möjlig med 11 kW.
Interiören

Interiört har Mini hämtat inspiration från sin första modell. Det vi ser är en minimalistisk design med en enkel instrumentbräda. Signumet är den runda OLED-skärmen som är en hyllning till den runda hastighetsmätaren som satt på första Mini-modellerna.

OLED-skärmen har en diameter på 240 mm med en hög upplösning som ska ge en klar och tydlig bild. På skärmen når man Minis egenutvecklade operativsystem med alla bilens fordonsfunktioner som kan styras med touch- eller röststyrning
Under instrumentbrädan finns nydesignade ”vippreglagen”. Här styr föraren de viktigaste körfunktionerna som parkeringsbroms, växelväljare, start/stopp och volymkontroll.

Mini har ett stort fokus på textilytor som huvudfokus i den nya inredningen. Materialet ska vara lätt att hålla rent och underhålla genom en unik ny stickningsprocess som också ger en tydlig och tvåfärgad textur.
Stolsklädseln är gjord av konstläder från Vescin medan alla textilier och garn till sätena, stickade ytor och golv är gjorda av återvunna material.

Lansering våren 2024
Mini kommer att presentera de svenska priserna och slutliga specifikationerna senare under hösten. De första bilarna kommer sedan till Sverige under våren 2024.
Mini har också visat på sin första större elbil i form av Mini Countryman. Läs mer om den här.
Kommentera