Idag var det premiär för nya Volvo EX90. Volvo summerar det hela med att ”nya Volvo EX90 är mer än bara en bil”. Det är inte bara den mest avancerade Volvobilen som någonsin skapats, det är också starten på ett större större ekosystem av tjänster och funktioner.
Volvo EX90 blir sjusitsig och ska erbjuda upp till 600 kilometer i räckvidd enligt WLTP från ett batteri på 111 kWh. Att ladda från 10 till 80 procent ska ta mindre än 30 minuter. Snabbladdningseffekten ligger på upp till 250 kW.
Den fyrhjulsdrivna versionen får två motorer som totalt levererar 300 kW (408 hk) med ett vridmoment på 770 Nm. I kombination med ett helt nytt chassit lovar Volvo en ”fantastisk och smidig körupplevelse”.
Volvo kommer också erbjuda en Performance-variant som levererar 380 kW (517 hk) och ett vridmoment på 910 Nm. Toppfarten är 180 km/h för båda varianterna, och de gör 0–100 km/h på 5,9 respektive 4,9 sekunder.

Volvo vill förenkla elbilslivet på många plan. Publika laddningsupplevelsen är helt integrerad i Volvo Cars-appen som tillhör bilen. Här går det att välja mellan hundratusentals publika laddningpunkter över hela världen, betala för laddningen och följa laddningen i realtid.
Genom Google Maps som är integrerat i infotainmentsystemets display finns möjlighet att se tillgängligheten i realtid för publika laddare. Volvo EX90 har också stöd för Plug and Charge – även om det inte kommer vara tillgängligt från start.

Fokuset i kupén är alltså 14,5-tums displayen i mittkonsolen med Google inbyggt. Googles appar och tjänster inkluderar allt från röststyrning med Google Assistant, Google Maps-navigering och appar från Google Play.
Displayerna i Volvo EX90 är utformade för att visa rätt information vid rätt tidpunkt, för att hjälpa föraren hålla ögonen på vägen. Volvo EX90 kommer också att vara kompatibel med trådlös Apple CarPlay.
Fokus på säkerhet

Säkerheten står också i fokus i nya Volvo EX90. Den är utformad för att förstå omgivningarna kring bilen, för att skydda de i men också de utanför bilen. Genom OTA-uppdateringar kommer säkerhetssystem dessutom kunna bli bättre med tiden i takt med att Volvo Cars lär sig mer genom ny data.
Genom en stor uppsättning sensorer som kameror, radar och lidar som är anslutna till en högpresterande kärndator i bilen kan Volvo skapa en 360-graders vy av omgivningarna runt bilen i realtid. De outtröttliga sensorerna ska kunna ta vid när föraren blir distraherad och ouppmärksam. Lidarn kan läsa av flera hundra meter framför bilen och kan informera föraren om faror med lång framförhållning.
Tekniken varnar först genom ett lätt motstånd i ratten, därefter med ökande kraft. Om föraren somnar eller blir sjuk under körning är Volvo EX90 utformad för att stanna säkert vid vägkanten och ringa efter hjälp.
Hårdvaran är också förberedd för att på sikt tillåta oövervakad körning i framtiden.
Dubbelriktad laddning

Bland andra nya tekniker som introduceras med Volvo EX90 är dubbelriktad laddning. EX90 kan fungera som energilagring. Volvo erbjuder (på utvalda marknader) en dubbelriktad väggbox och ett energihanteringssystem som hjälper dig att övervaka och optimera energiförbrukningen i hemmet.
Energisystemet vet själv när det är bäst att ladda elbilen, och när det är bäst att nyttja batteriet för att driva delar av hemmet. På så vis kan man undvika att dra el från elnätet under effekttoppar då spotpriserna på el är högre.
Interiör

Skandinavisk design står i fokus för interiören och Volvo använder nyckelorden ”välkomnande och elegant”. Materiavalet består av naturliga och ansvarsfullt anskaffade material.

Inredningens sammansättning ska spegla Volvo Cars hållbarhetsambitioner, som att vara vara ett helt cirkulärt och klimatneutralt företag 2040.



Volvo EX90 får också en rymlig frunk. Volvo avslöjar dock varken volymen för frunken eller bagageutrymmet.
Pris från miljonen
Försäljningen av Volvo EX90 startar idag. Grundpriset startar på 1 085 000 kronor, eller från 14995 kronor per månad för ett abonnemang där service, underhåll och försäkring ingår. Tillverkningen ska ske i USA med start 2023 och senare även i Kina.
Kommentera