Idag presenterar Ford mer av sin nya eldrivna transportbil Ford E-Transit Custom som är designad för eldrift helt från grunden med bland annat förbättrad aerodynamik i åtanke. Specifikationerna imponerar i fordonssegmentet och innebär att en ny generation eldrivna transportbilar är här.
E-Transit Custom får en räckvidd på upp till 380 kilometer från ett batteri på 74 kWh. Samma typ av battericeller som sitter i pickupen Ford F-150 Lightning. Den är också utrustad med en värmepump för optimal energieffektivitet och räckvidd.
Ford erbjuder transportbilen med två olika val av motor. Det mindre motoralternativet har en effekt på 100 kW (135 hk) medan det större ger 160 kW (217 hk). Båda varianterna är bakhjulsdrivna.
Snabbladdning är möjlig med upp till 120 kW. På 41 minuter ska det gå att ladda från 15 till 80 procent. AC-laddaren får hemmaladdning är på 11 kW. Med ProPower Onboard är det också möjligt leverera ström upp till 2,3 kW via ett eluttag i lastutrymmet.
Med Ford E-Transit Custom kommer också en segmentsledande dragkapcitet på 2000 kilo. Lastkapaciteten i skåpet är upp till 1100 kilo. Skåpbilen kommer i olika storlekar och erbjuder lastvolymer på mellan 5,8 till 9,0 kubikmeter. Ford har också valt en fordonshöjd på under två meter för att underlätta framkomligheter i exempelvis garage.

Aerodynamiska förbättringar som det platta golvet, grillen, vindanpassade hjuldesignen och till och med bakljusens form ska bidra till ökad räckvidd. E-Transit Custom har genomgått över 800 olika aerodynamiska simuleringar. Förbättringen ger ett tio procent minskat luftmotstånd jämfört med förra generationens Transit Custom.
Förenklar för föraren


Bland smarta funktioner finns en flexibel arbetsyta, och en ratt som kan fällas ihop och fungera som en hållare eller bord för en bärbar dator eller lunchen. Hytten är också uppkopplad med en 5G-uppkoppling. I kupén finns också säker förvaring för dokument och enheter. Även fordonet är uppkopplat och kan ta emot over-the-air-uppdateringar som ska kunna förbättra prestanda och ge nya funktioner till skåpbilen.
För att underlätta för förare finns ett standardpaket med förarassistanssystem. Det omfattar Pre-Collision Assist, Lane-Keeping System, Driver Alert, farthållare med justerbar hastighetsbegränsare, trafikskyltsigenkänning, Intelligent Speed Assist, Wrong Way Alert, främre och bakre parkeringssensorer och en 360 graders-kamera.

Ett smart Delivery Assist-system ska också göra det enklare för förare av bud- och pakettransporter som vanligtvis gör upp till 200 stopp en normal arbetsdag. Systemet automatiserar små upprepande aktiviteter. När föraren växlar till parkering tänder E-Transit Custom automatiskt varningsblinkers, stänger alla öppna fönster och låser dörren när föraren lämnar bilen. Sidolastdörren öppnas när föraren viftar foten under den och låser automatiskt när föraren går iväg för att leverera ett paket. När föraren kommer tillbaka låser fordonet upp sig, och varningsblinkersen slocknar när förare sätter bilen i körläge.
Genom ett digitalt nyckelsystem blir det också möjligt för operatörer av fordonsflottor att fjärrtilldela nycklar. Det så att flera kan köra fordonen, utan traditionell nyckelhantering.
I produktion om ett år
Produktionen av Ford E-Transit ska starta hösten 2023. Den kommer tillverkas av Fordon Otosan i Turkiet. Några svenska prisuppgifter finns inte idag.
Kommentera