Volvo EX30 är här – Volvos nya viktiga elbil

Idag har Volvo visat upp den nya kompakta elbilen Volvo EX30 som mäter 423 centimeter på längden. En viktig modell som ska locka till en yngre målgrupp till Volvo. Volvo EX30 kommer i tre olika utföranden, med olika storlekar på batteri och bak- eller fyrhjulsdrift. Basmodellen kommer kosta från 429 000 kronor.

Två av varianterna får ett större batteri på 69 kWh (64 kWh netto). Det är bakhjulsdrivna EX30 Single Motor Extended Range som får en motor på 200 kW (272 hk), och ska klara 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder. Denna variant får en räckvidd på upp till 480 kilometer.

Samma batteri får också den mer kraftfulla Twin Motor Performance med en motor på 310 kW (428 hk). Den blir rejält kraftfull och kommer klara 0 till 100 km/h på 3,6 sekunder. Räckvidden är upp till 460 kilometer.

Själva instegsmodellen får dock ett mindre batteri på 51 kWh. Detta är Volvo EX30 Single Motor med en motoreffekt på 200 kW (272 hk) och klarar 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Räckvidden på denna modell är upp till 344 kilometer.

EX30 med det större batteriet kan snabbladdas med effekter på upp till 153 kW, medan det mindre batteriet toppar på upp till 134 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska ta runt 26 minuter.

Enkel interiör

Interiören är avskalad och minimalistiskt. Det ska göra livet med EX30 ”bekvämare och mer avslappnande”. I centrum står en pekskärm på 12,2 tum som använder Google Automotive OS och Volvo har således valt att slopa instrumenteringen bakom ratten.

Hastighetsmätaren har flyttat till mittskärmen.

Volvo kommer erbjuda fyra olika designval till interiören, något som Volvo valt att kalla för ”rum”. Alla har sina egna uttryck inom ramen för skandinavisk design.

Den avskalade designen avspeglas också på dörrsidorna som är enkla i sin utformningen. Reglaget för att öppna fönstret har flyttat till mittkonsolen. Dörren har inte heller någon högtalare, istället får EX30 en soundbar från Harman Kardon som löper i underkanten av framrutan.

En mittkonsol med gott om förvaringsutrymmen, och utdragbara förvaringslådor och fack. Här sitter också knapparna för fönsterhissarna. Strax under skärmen hittar vi också hållare för mobiltelefonen med trådlös laddning.

Säkerhet står så klart också i fokus, precis som man förväntat sig hos en Volvo. En ny finess är en säkerhetsfunktion som ska förhindra så kallade ”dooring”-olyckor. Funktionen varnar när någon är på väg att öppna dörren rätt på en förbipasserande cyklist, mopedist eller någon som springer.

Volvo EX30 kommer också få dragkrok med en dragkapacitet som varierar över de tre olika modellvarianterna. Single Motor får en dragkapacitet på 1000 kilo, Single Motor Extended Range får en dragkapacitet på 1400 kilo och toppmodellen Twin Motor Performance får dra 1600 kilo.

Så mycket kostar EX30

De svenska priserna kommer att starta på 429 000 kronor för basmodellen. EX30 Single Motor Extended Range får ett pris på 489 000 kronor medan toppmodellen Twin Motor Performance startar på 559 000 kronor. Den svenska säljstarten är idag. De första leveranserna ska starta tidigt 2024.

Som prenumeration genom Care By Volvo startar priserna på 5990 kronor i månaden.

– Nya EX30 må vara vår minsta SUV någonsin, men det är en stor sak för våra kunder, och stort även för oss som företag. Vi säger att EX30:n är liten, men kraftfull, eftersom den levererar allt man kan tänkas vilja ha från en Volvo, bara i en mindre kostym, kommenterar Jim Rowan, VD för Volvo Cars.

En sak till

Volvo överraskade också med en Volvo EX30 i ett Cross Country-utförande. En första bild på den kan du se nedanför. Den kommer att finnas tillgänglig från och med nästa år.

Volvo EX30 Cross Country riktar sig till den som söker mer äventyr. CC-utförandet innebär högre markfrigång och 19-tumshjul i svart eller 18 tums-hjul med specialanpassade däck.

Video

Youtuber Kris Rifa har tagit en första titt på Volvo EX30 och går igenom exteriören och interiören.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.