Här är nya elbilen Volvo ES90 – lyxig fastback från 929 000 kronor

Volvo har nu dragit skynket av sin nya elbil Volvo ES90. Här är de första bilderna på den nya elbilen direkt från premiären. Den nya elbilen bygger på Volvos SPA2-plattform och introducerar också en 800-voltsarkitektur för första gången i en Volvo.

Inför premiären har Volvo talat om ES90 som en eldriven sedan. Men när Volvo nu drar skynket av nykomlingen… så kan det begreppet diskuteras. För bakluckan öppnas absolut inte som på en sedan.

– Det är den tystaste bilen vi producerat, den med snabbaste laddningen och längsta räckvidden. Allt för att ge dig en balans i livet, sa Jim Rowan, VD för Volvo Cars under premiären.

Proportionerna på ES90 bidrar till att göra ES90 förhållandevis effektiv och man har uppnått en luftmotståndskoefficient (Cd) på 0,25. Det är den mest strömlinjeformade Volvon någonsin.

Volvo ES90 får ett uppdaterat elektriskt system och batteriteknik som gör det möjligt att ladda elbilen med 300 kilometer räckvidd (WLTP) på 10 minuter vid en 350 kW-snabbladdare. Räckvidden är upp till 700 kilometer på en laddning.

Volvo ES90 får ett stort bagage med en stor öppning som gör bilen lätt att lasta. Alltså ingen sedanlucka som det tidigt hade spekulerats om. Bagageutrymmet har ett utrymme upp till 424 liter. Fäll ner baksätet, som är delbart i tre delar och lastutrymmet utökas till 733 liter.

Fram får Volvo ES90 också en stor rymlig frunk. Den har en kapacitet på 22 liter.

Fokus på säkerhet

Volvo fokuserar så klart också på säkerhet. Man talar om ett ”Safe Space” där bilen är utformad för att skydda alla i och runt bilen. ES90 har fått en stark säkerhetsbur, moderna fasthållningssystem och optimerade deformationszoner för att öka den passiva säkerheten.

Bilen har också en rad aktiva säkerhetssystem som drivs av en avancerad uppsättning sensorer, inklusive en lidar, fem radarer, sju kameror och tolv ultraljudssensorer. Allt drivs av kraftfulla kärndatorer som för första gången introducerades med Volvo EX90. Sensoruppsättning ska vara ”bortom mänsklig räckvidd för att hjälpa till att undvika kollisioner och faror på vägen”.

Safe Space-tekniken ska inte bara hjälpa till under färd. Den ska också förhindra passagerar för att skydda cyklister eller fotgängare som passerar när man öppnar dörrarna. Och när man är på väg att lämna bilen finns också en närvaroavkänning i kupén som hjälper till så att man inte riskerar att lämna nära och kära bakom dig.

Tekniska detaljer

Volvo ES90 kommer erbjudas i tre varianter. Basmodellen Single Motor Extended Range har en motor på 245 kW (333 hk), och tar bilen från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder och levererar en WLTP-räckvidd på 650 kilometer från ett batteri på 92 kWh.

Baken på Volvo ES90.

I Twin Motor-utförandet får ES90 upp till 700 kilometer WLTP-räckvidd från ett batteri på 106 kWh. De dubbla motorerna levererar 330 kW (449 hk) och klarar 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder.

För den som vill ha rejält med prestanda kommer också en Twin Motor Performance-variant. Denna får också två motorer som levererar totalt 500 kW (680 hk) och klarar exempelvis 0 till 100 km/h på 4,0 sekunder. Räckvidden är också 700 kilometer (WLTP).

Samtliga tre varianter har en toppfart på 180 km/h. När det kommer till snabbladdning avverkas intervallet 10 till 80 procent på 20 minuter hos samtliga varianter. Släpvagnsvikten är 1600 kg på tvåhjulsdrivna, och 2000 kg på fyrhjulsdrivna ES90.

Beställningsbar idag

Volvo har öppnat upp för beställningar idag på flera europeiska marknader. Det inkluderar också så klart Sverige. Priserna börjar på 929 000 kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.