Mercedes har nu presenterat sin helt nya generationens elbil som bygger på en helt ny plattform. Med CLA introducerar Mercedes en elbil med fokus på design och låg förbrukning.
Den mest effektiva modellen kommer nå över 700 kilometer på en laddning. Med en 800-voltsplattform kan Mercedes också leverera snabb snabbladdning vilket snabbt ska få ut bilen på vägarna igen. CLA ska kunna ladda med laddeffekter på upp till 320 kW vilket ska ge en återhämtning med 325 km på tio minuter.

CLA mäter 4723 mm i längd, 1885 mm på bredden och 1468 mm på höjden. Hjulbasen är på 2790 mm. Den sluttande taklinjen speglar tydligt fokuset på aerodynamiken. Cd-värdet för CLA är på 0,21.
Från start har Mercedes utrustat CLA med ett batteri på 90 kWh vilket innebär upp till 792 km (WLTP) för bakhjulsdrivna Mercedes CLA 250 EQ. Den har en motor på 200 kW (272 hk) och klarar 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder.

Fyrhjulsdrivna CLA 350 4Matic EQ har samma batteri men har två motorer som levererar totalt 260 kW (350 hk) i motoreffekt. Räckvidden anges till 770 kilometer, och bilen klarar 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder.
Mercedes har också valt att utrusta CLA med en tvåstegad automatlåda som ska göra elbilen särskilt effektiv på längre resor, men samtidigt också kunna leverera maximalt med prestanda under accelerationer.
Senare kommer också ett billigare LFP-batteri på 58 kWh som ska leverera en räckvidd på 500 kilometer.

Interiören i Mercedes CLA känns modern, och exklusiv med ett tydligt detaljarbete. Stjärnorna från fronten återkommer också i kupén. Här finns två displayer med förarinformation och infotainment samt navigation.

Som tillval finns också en stor 27-tums digital display, kallad MBUX Superscreen med en skärm med förarinformation och två pekskärmar för infotainment och för passageraren. Dessutom finns en head-up-display på 12,2 tum som tillval.

Infotainmentsystemet använder mjukvara från Microsoft och Google baserad på artificiell intelligens som ska kunna reglera alla aspekter som anpassningar, säkerhet, komfort och automatiserad körning.
Navigationssystemet som är baserat på Google Maps kan ge energiprognoser i realtid baserat på räckvidd, batterieffekt, effekten av körstil och till och med värmepumpen vilket ska göra navigeringen särskilt tillförlitlig.

Baksätet känns också exklusivt, och härligt ombonat, Här sitter man nog bra som passagerare, även om takhöjden kan vara något begränsad för långa på grund av den sluttande karossen.

Mercedes CLA är en äkta sedan med en liten lucköppning bak. Bagaget rymmer 405 liter, och kan utökas genom att fälla baksätena. De fälls enligt 40-20-40-principen.

Fram finns också en imponerande frunk där Mercedes verkligen har maximerat utrymmet. Frunken har en volym på imponerande 101 liter.
Kommentera