Nu har kinesiska elbilstillverkaren Nio släppt sin första elbil från det nya lågprismärket Firefly. Först ut är en kompakt elbil som heter just bara Firefly EV. Den är med sina fyra meter i längd ungefär lika stor som Mini Cooper eller Renault 5.
Det är väl de modellerna som den också kan tänkas utmana. Nio har utvecklat Firefly speciellt för den europeiska marknaden, och man ska slå sig in i segmentet genom att erbjuda en hög standard till ett lågt pris.
Idag har Nio lanserat Firefly på hemmamarknaden i Kina. Och där har den fått ett grundpris på motsvarande 160 000 kronor. Det med ett LFP-batteri på 42 kWh och en räckvidd som väntas landa på 330 kilometer enligt WLTP.
– Jag tycker att de har gett den en väldigt… personlighetsfull design. Det är egentligen inte ett riktigt ord, men jag tänker använda det i den här recensionen. Den har en personlighetfullhet, och det är faktiskt väldigt viktigt för en bil i det här segmentet. Den kommer att konkurrera med bilar som Renault 5 E-Tech och Mini Cooper i Europa, bilar som har otroligt ikoniska designer att bygga vidare på, berättar Ethan Robertson, från Wheelsboy som kollat in den nya elbilen.

Bilen har gott om utrymmen trots sitt lilla format. Här finns fem sittplatser och ett bagage som rymmer 335 liter. Vid fällt baksäte går det att lasta hela 1250 liter. Golvet fälls dessutom helt plant. Fram finns också en imponerande frunk på hela 92 liter.

Precis som Nios övriga elbilar kommer man att erbjuda batteriet som en service, vilket innebär att man kan välja att köpa bilen men hyra batteriet. Då kan man nyttja vissa av Nios batteribytesstationer för att byta batteriet som ett alternativ till att ladda det med sladd. Det kommer att ge det aboslut lägsta inköpspriset.
I Kina ska leveranserna av Firefly starta nästa månad. Exakt när Firefly kommer lanseras i Europa har man inte kommunicerat, mer än att man hoppas kunna lansera den under detta året.
Se inslaget med där Ethan Robertson kollar in Firefly:
Kommentera