Volkswagen har under de senaste året tappat tempo på den kinesiska marknaden, en marknad som varit extremt viktig för biltillverkaren. Bland annat har den ökande inhemska konkurrensen gjort det svårt att hålla sin ledande position i landet.
Nu lanserar Volkswagen en ny serie bilar, varav flera elbilar som ska bli en del i en större satsning på närmare 20 elektriferade fordon under de kommande tre åren. Idag får vi se ID. ERA, ID. AURA och ID. EVO.
– De tre konceptbilarna är det synliga resultatet av vår strategi ’I Kina, för Kina’. Vi har därmed gjort alla nödvändiga förberedelser för att behålla vår ledarposition bland utländska biltillverkare i Kina, sa Thomas Schäfer, VD för Volkswagen-märket.
Volkswagen beskriver nu kortfattat de tre modellerna:

ID. EVO från Volkswagen Anhui är en helelektrisk SUV riktad till unga och trendmedvetna köpare. Modellen är baserad på en 800-voltplattform och har en avancerad zonal elektronikarkitektur som möjliggör snabba OTA-uppdateringar och nya digitala tjänster.

ID. AURA från FAW-Volkswagen är den första konceptbilen på Volkswagens nya CMP-plattform utvecklad för Kina. Den riktar sig till prismedvetna kunder och kombinerar dynamisk design, AI-stödd självkörning och en användarupplevelse inspirerad av smartphones.

ID. ERA från SAIC Volkswagen är en rymlig fullstor SUV med tre sätesrader och Volkswagens första modell med räckviddsförlängare. En bensindriven generator laddar batteriet under färd och ger en total räckvidd på över 1 000 km.
Det går alltså snabbt. Under de kommande tre åren kommer Volkswagen att lansera 20 toppmoderna ”nya energifordon” med avancerade teknik för att möta upp till kundernas behov i Kina.
– Vi har tagit till oss ’China speed’ genom vårt nya utvecklingscenter i Hefei. Vårt mål är att utveckla nya modeller på högst 34 månader. Vi kommer att lansera rätt modeller i rätt takt och med rätt partners. De tre konceptbilarna möter de kinesiska kundernas olika tekniska krav genom sina helelektriska drivsystem för volym- och premiumsegmenten samt teknik för räckviddsförlängare, föklarade Thomas Ulbrich, VD för Volkswagen China Technology Center (VCTC).
Kommentera