Volkswagen, Skoda, Audi och Seat-Cupra – alla märken inom VW-koncernen har planer på att lansera små mindre elbilar. Det är kompakta elbilar i storlek med Volkswagen Polo. En kompakt elbil med lågt pris är efterlängtad efter produktionsstoppen av småfavoriterna e-Up, Citigoe och Mii.
Ambitionen är att ha de små elbilarna ute på vägarna någonstans runt 2025 och de finns idag illustrerade genom flera olika koncept. De kompakta elbilarna ska ha ett överkomligt pris och erbjuda en räckvidd på runt 400 till 450 kilometer i räckvidd.
Den av tillverkarna som visat upp ett koncept på en liten elbil som ser mest produktionsklar ut är Seats numera fristående prestandamärke Cupra.
Cupra UrbanRebel
Det vi ser är en framhjulsdriven sportig kompakt elbil med en motor på 166 kW (226 hk). Räckvidden är upp till 440 kilometer. Konceptet kallar Cupra för UrbanRebel. Målet är att göra den urbana elbilen tillgänglig för alla. Cupra beskriver den som ”känslomässig, attraktiv och rolig att köra”.



Volkswagen ID. Life
Volkswagen har valt att illustrera framtiden genom den mer konceptuella elbilen ID. Life. I samband med premiären pratade man om ett lågt pris som ska starta runt 20 000 euro. Ett riktpris som Volkswagen på senare tid börjat skruva upp mot närmare 25 000 euro.

ID. Life bygger på MEB-plattformen och är utrustad med en motor på 172 kW (234 hk) som driver framhjulen. Sprinten 0–100 km/h ska den klara på 6,9 sekunder och WLTP-räckvidden är beräknad till 400 kilometer.
När konceptet kom väckte det en del kritik. Speciellt på grund av placeringen av laddluckan som sitter under ”motorhuven”. Under laddningen ser den ut att behöva stå öppen vilket inte fungerar så bra under snöiga vinterdagar. Det får vi hoppas Volkswagen arbetar om!


Bland spännande innovationer finns ett infotainmentsystem som helt och hållet förlitar sig på förarens mobiltelefon. Föraren dockar helt enkelt sin telefon mot instrumentpanelen för att få tillgång till funktioner som musikspelare och GPS.
När det är dags för paus, ja då fäller du framsätet och rullar ner bioduken. En komplett hemmabio (bilbio?) ingår i visionen.

Skoda ”liten elbil”

Nu kommer vi till de mer hemlighetsfulla avdelningarna inom koncernen. I samband med premiären av det sjusitsiga konceptet Vision 7S berättade Skoda att en liten elbil är en av tre planerade elbilar som Skoda ska lansera fram till 2026.
Vi får dock inga detaljer om prestanda eller liknande. Den enda bilden vi fått se är en mindre elbil som är dold under ett skynke tillsammans med två större elbilar också dolda under varsina skynken.
Seat till 2025

Även Seat har fokus på en kompakt elbil som ska bli en ”symbol för en hållbar omställningen och transformation av den spanska bilindustrin”. I samband med en presskonferens har man sagt att den planerade lansering är satt till 2025 och att priset ska ligga någonstans runt 20 000 till 25 000 euro.
Planen är att öppna en ändamålsenlig produktionslina i Spanien. Här ska Seat både tillverka sin egna lilla elbil men också några av de små elbilarna åt de andra bolagen inom koncernen. Man räknar med en årlig produktionsvolym på mer än 500 000 urbana elbilar.
Audi AI:ME

Från Audi har det varit betydligt tystare kring en kompakt elbil under den senare tiden. 2019 visade Audi upp konceptet Audi AI:ME. En futuristisk självkörande skapelse speciellt anpassad för stadsresor.
De enda specifikationerna som Audi nämner är ett batteri på 65 kWh och en motor på 125 kW (170 hk) som sitter på bakaxeln. Om det kommer en eldriven Audi A1 till 2025 återstår helt enkelt att se och om en sådan blir verklighet så är den nog ordentligt omarbetad från konceptet ovanför.
Kommentera