Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

I ett grustag i Schweiz hittar vi världens största eldrivna dumper. Men det är inte bara fordonet storlek eller att det är eldrivet som sticker ut. Det behöver nämligen aldrig laddas, trots att det är eldrivet med ett batteri precis som en vanlig elbil.

Det är vetenskapen som utför sin magi. När dumpern åker för att fylla sitt flak gör den detta uppe på en höjd. Väl på plats lastas det 45 ton tunga fordonet med 65 ton malm eller kalk. Därefter tar sig fordonet ned för sluttningen som har en lutning på 13 gradar. Genom regenerativ bromsning producerar dumpern mer energi än vad som krävdes för att ta sig upp för backen – detta eftersom fordonet är betydligt tyngre påväg ner än upp.

Annons

Energin återinförs i det enorma batteripaketet på 6000 kWh. Dumpern gör denna resa 20 gånger per dag, vilket producerar ett överskott på 200 kWh per dag. Överskottet tillvaratas och överförs till att driva annan elektronik i grustaget.