Dacia beskriver sin nya elbil Dacia Spring som en revolution, då den ska ta rollen som Europas billigaste stadsbil på el. Räckvidden på 295 km i stadskörning och 225 km i blandad körning (WLTP) ska räcka för de flesta i stadstrafikanterna.
Dacia Spring får ett batteri på 26,8 kWh, en motor på 44 hästkrafter med ett vridmoment på 125 Nm och en topphastighet på 125 km/h. 80 procent laddning sker på en timme med en 30 kW DC-laddare, medan det tar fem timmar till fulladdat från en 7,4 kW laddbox. Modellen mäter 3,73 meter lång, 1,62 bred och 1,51 meter hög, har plats för fyra vuxna och ett bagageutrymmet på 300 liter.
Trots sin lågpris-approach får Dacia Spring en hel del utrustning. Sex krockkuddar, 7-tums digital display, röstigenkänning, Autonomus Emergecy Breaking och Apple Carplay är bara några av funktioner som kommer med modellen. Dessutom kan man styra laddning och kylning av elbilen via en app.

Kommer i tre versioner
Dacia Spring kommer i tre versioner avsedda för olika ändamål. Dels som en traditionell personbil via återförsäljare med försäljningsstart före sommaren. De första leveranserna ska sedan ske till hösten.
Den andra varianten är en modell avsedd speciellt för bildelningstjänster som till exempel Aimo som idag finns etablerat i Stockholm. Denna modellen får till exempel en speciell interiör utformad för att vara extra lätt att rengöra. De första delningsbilarna kommer rullas ut under våren.

I den tredje varianten kommer Dacia Spring som skåpbil. Som skåpbil finns det plats för 800 liter i bagageutrymmet och total last på 325 kilo. Leveranserna för denna, likt personbilen, startar till hösten 2021.
Dacia Spring kommer med 3 år/10 000 mil nybilsgaranti. Batteriet har 8 års garanti, eller 12 000 mil. Svenska priser är ännu inte fastställda.
Kommentera