Här är de som är bäst och sämst på elbilar – Tesla och BYD i topp

Den oberoende transportorganisationen ICCT har i en omfattande rapport betygsatt världens största biltillverkare och hur bra det är på elbilar. Många tillverkare strävar efter att ställa om, och i rapporten bryter man ner tillverkarnas verkliga leveranser, framtidsplaner och prioriteringar.

Tillverkarna rankas i tre kategorier: Marknadsdominans, Teknologi och Vision.

Marknadsdominansen visar de framsteg som biltillverkaren har gjort i övergången till bilar utan utsläpp, i förhållande till den totala försäljningen men också med hänsyn till bredden på det modellutbud man erbjuder.

Bedömningen teknologi värderar biltillverkarnas nivåer av tekniska framsteg för att möta konsumenternas behov, och inkluderar allt från energiförbrukning, laddhastigheter, räckvidd, förmåga att pressar priser men också påverkan från tillverkningen av bilar och batterier.

Tredje kategorin vision värderar hur biltillverkaren långsiktigt planerar sina försäljningsandelar av elbilar, och den totala investeringen i forskning- och utveckling.

Två tydliga ledare, flera på gång

ICCT pekar ut två tydliga ledare, och det är just Tesla och BYD (markerade i grönt nedan). Ytterligare 12 biltillverkare pekas ut som företaget som just nu genomgår en tydlig omställning (gula). Längst ner på listan hamnar sju tillverkare, varav sex japanska och en indisk, som lyfts fram som eftersläpare (i rött).

Tre insikter som berör alla

I rapporten drar ICCT tre breda slutsatser:

De flesta biltillverkarna gör bra ifrån sig på minst ett område. Tesla tillverkar bara elbilar, medan BYD ligger på en marknadsandel med 99 procent om man inkluderar elbilar och laddhybrider. Vissa biltillverkare som Chang’an, Geely, SAIC, Stellantis och Volkswagen erbjuder ett bredare sortiment av elbilar och vinner punkter på det.

Samtidigt lyfter ICCT fram BMW, Ford, GM, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz och Volkswagen som tydligt har fokuserat på att förbättra tekniska egenskaper som är viktiga för konsumenterna. BMW, Volkswagen och Mercedes-Benz arbetar också för att minska sina utsläpp i leverantörskedjorna. Många av biltillverkarna har satt upp mål om att skifta om till elbilar och investerar också i detta.

Alla biltillverkare har dock arbete att göra. Även Teslas och BYD:s betyg är svaga på vissa punkter. Exempelvis måste Tesla erbjuder fler modeller i fler segment. Under 2022 erbjöd Tesla modeller i tre av åtta fordonsklasser av de som ICCT tittar på. På samma sätt menar man att BYD måste förbättra många tekniska aspekter som är viktiga för konsumenterna.

Tillverkare med huvudkontor i Japan och Indien måste komma ikapp konkurrenterna. Alla sju tillverkarna från dessa länderna får bottenbetyg. För att förbättra sig måste de öka sin elbilsförsäljning, sätta tydliga offentliga mål och investera i tekniken. ICCT menar att det är avsaknaden av effektiv regeringspolitik som gjort att tillverkarna släpat efter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.