Här är biltillverkarna som riskerar miljardböter

EU skärper utsläppskraven på bilar nästa år. Det kommer bli tufft för en del biltillverkare att nå målen, men det är bara till konsumenternas fördel. Biltillverkarna kommer försöka locka med nya attraktiva produkter. Förväntningen är nya elbilsmodeller till lägre priser samtidigt som det blir mindre lönsamt att köpa bilar med avgasrör.

– Utsläppskraven tvingar tillverkarna att göra billigare elbilar som blir sålda på riktigt, så nästa år kommer vi se prisdumpningar på allvar för då måste man komma i mål. Det är bråttom nu, sa ekonomen Claes Hemberg i SVT Ekonomibyrån i förra veckan.

Det kan bli miljardbelopp i böter för de biltillverkare som inte når upp till målen. Nu publicerar tankesmedjan ICCT en rapport om hur läget ligger till för de största biltillverkarna. ICCT utgår från 2023 och vad som måste uppnås under 2025.

Sämst till ligger Ford och Volkswagen enligt rapporten. De måste kapa sina utsläpp med omkring 21 procent. Rapporten från ICCT visar också att en del andra biltillverkare som Hyundai, Mercedes, Renault och Toyota har en del att göra.

Rapport: ICCT.

Volvo har däremot de bästa utsikterna och har lägst snittutsläpp bland de granskade tillverkarna och kommer därför klara kravet med god marginal.

Så måste andelen elbilar öka enligt ICCT.

I beräkningarna som ICCT har gjort måste tillverkarna öka sin elbilsandel med 12 procentenheter i genomsnitt. Från en andel på 16 procent i 2023 till runt 28 procent under 2025.

Uppskattningen är baserad på den ökning som behöver ske om det inte görs ytterligare minskningar av CO2-utsläpp från fordon med förbränningsmotorer. Ökningen varierar mellan 8 till 18 procentenheter.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.