Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Den tyska Teslaföraren Hansjörg von Gemmningen har nått en imponerande milstolpe (bokstavligen) med sin Tesla Model S. Nyligen passerade han 100 000 körde mil.

I snitt har han kört 15 000 mil om året, över i stort sett hela Europa, med Nordkap mitt i kallaste vintern som nordligaste punkt.

Teslan har genomgått en del underhåll under åren. Bland annat har den fått två batteribyten. Ett vid 25 000 mil och ett vid 54 000 mil. Det sista batteriet har fortfarande en kapacitet på 86%. Det är märkbart att Teslas batterier blivit bättre under de senaste åren.

Motorn har Hansjörg fått byta fyra gånger. Men det beror inte på själva motorn som i princip är underhållsfri. Orsaken är konstruktionsfel, och den motorn som sitter där nu har suttit där sedan 32 000 mil.

Mellan 60 000 mil och 90 000 mil har Hansjörg fått utföra en del andra reperationer, så som byte av framaxeln, reperation av batterikylning, ny pekskärm, reperation av dörrhandtag, byte av bakre stötdämpare samt 12-voltsbatteriet. Reparationskostnaden har totalt varit omkring 130 000 kronor.

I Tyskland skrotas den genomsnittliga bilen efter 15 000 mil. Hansjörgs Tesla har alltså överlevt 6,6 bilar.