Hälften av alla elbilar från Tesla är fria från kobolt och nickel

Foto: Tesla

Tesla gör sig allt mer oberoende av kobolt och nickel i sina batterier. Det genom att bredda sitt användande av olika typer av batterier till elbilarna man producerar.

Det är de så kallade LFP-batterierna, som Tesla introducerade på instegsmodellen av Tesla Model 3 i början av 2021, som fått en allt mer betydande roll i Teslas produktionsvolymer.

Under årets första kvartal hade nästan hälften av alla Teslas elbilar LFP-batterier helt fria från nickel och kobolt. Dessutom använder man batteritypen i sina kommersiella energilagringslösningar.

– Diversifiering av batterikemi är avgörande för långsiktig kapacitetstillväxt. Det för att bättre optimera våra produkter för deras olika användningsområden och utöka vår leverantörsbas, skriver Tesla i sin senaste kvartalsrapport.

De flesta elbilarna idag använder de mer energitäta litiumjonbatterierna (Li-jon) som innehåller nickel och kobolt och ger en högre energidensitet. Det gör också Tesla i sina eldrivna modeller med längre räckvidd.

LFP-batterierna är nämligen tyngre, och innehåller lägre energiinnehåll vilket inte är tillräckligt för elbilar med längre räckvidd. De har däremot andra styrkor, som att de är fria från kobolt och nickel vilket gör dem billigare, de är dessutom mer tåliga.

Under våren har nickel stigit kraftigt i pris och kobolt är ett omstritt grundämne. Det är ett utbrett problem att en viss del av världsproduktionen av kobolt bryts under tvivelaktiga arbetsförhållanden. Det ställer höga krav på batteritillverkare att säkra kobolt från etiskt säkrade källor. Även Tesla uppger att man använder mineraler från etiskt säkrade källor (källa: pdf – Tesla Conflict Report).

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.