Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Uttag och laddkontakter till elbilar

Det finns flera standarder av ladduttag speciellt framtagna för elbilar. Vad din elbil är utrustad med kan så klart variera. En del bilar stödjer dessutom flera standarder. Om du är osäker kan det vara värt att konsultera manualen till din bil.

EU har standardiserat ladduttagen i Europa och bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning och att CCS-kontakten är standard för snabbladdning.

Det är viktigt att hålla tungan rätt i mun när man pratar laddkabel till elbilen. Kabeln kan nämligen skilja sig åt i de olika ändarna. Typ 2- och CCS-kontakter är som vi redan nämnt standard, men här nedan listar vi de kontaktalternativ som kan förekomma i den andra änden av kabeln – den som kopplas till bilen.

Ladduttag normalladdning

Det är vanligtvis den laddning du gör hemma eller på jobbet, antingen med en laddkabel som du sätter direkt i ett vägguttag (vanligt 230V-uttag). Om du installerar en laddbox hemma eller på jobbet faller den också under begreppet normalladdning.

Det finns också publika laddstolpar som håller sig inom begreppet normalladdning.

Typ 2 – EU-standard

Denna kontakten är den vanligaste i Sverige och är EU-standard för normalladdning av elbilar. Den klarar laddning via enfas och trefas. Vanligtvis vid hemmaladdning har man en kapacitet på upp till 22 kW. På publika laddstolpar brukar man kunna erbjuda hastigheter upp till 42 kW (400V, 63A, AV).

Fördelen är att du, utöver att ladda Typ 2-bilar, också kan ladda elbilar med Typ 1-kontakt. Du behöver bara en lämplig adapter. Ett annat namn för Typ 2-kontakten är Mennekes-kontakt.

Typ 1

Typ 1-kontakten är kontakt framtagen för enfasladdning. Den klarar max laddning upp till 7.4 kW (230 V, 32A). Kontakten är ovanlig på elbilar i Sverige och Europa. Den kan dock förekomma på äldre elbilar och är populär i Asien.

Snabbladdare

Utbyggnaden av snabbladdare sker i rasande fart i Sverige. Du kan hitta laddstationer på vår karta. Snabbladdare erbjuder betydligt högre hastigheter. Snabbladdare i Sverige idag brukar ligga på från omkring 50 kW upp till 150 kW i laddhastighet.

CCS – EU-standard

CCS står för Combined Charging System och är en vidareutveckling av Typ 2-kontakten. Den är speciellt framtagen för snabbladdning och klarar laddning via både växelström (AC) och likström (DC). Laddning upp, beroende på vad elbilen klarar, kan vara upp till 170 kW beroende på tillgänglig kapacitet.

På elbilar i Europa så är detta vanligtvis det enda uttaget som finns på bilen. I denna passar både CCS-kontakten men också Typ 2-kontakten.

CHAdeMO

CHAdeMO är snabbladdningssystemet utvecklat i Japan och tillåter laddning på up till 50 kW. Elbilar som är utrustade med ett Typ 1-uttag kompletteras oftast med ett CHAdeMo-uttag.

Tesla Supercharger

Tesla har utvecklat en egen standard av laddkontakt. Uttaget är en modifierad typ 2-kontakt och kan ladda en Tesla Model S och Model X med hastigheter i upp till 125 kW.

Väl värt att notera är att Tesla på senare år också kompletterat sina laddstolpar med en CCS-kontakt då Tesla Model 3 på den Europeiska marknaden utrustas med ett sådant uttag. Däremot kan endast Teslas egna bilar laddas vid Superchargers.

Har du synpunkter, frågor eller kommentarer? Använd formuläret rätta/komplettera information, du hittar det här.