Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Uttag och laddkontakter till elbilar

Det finns en gemensam EU-standard för av ladduttag speciellt framtagna för elbilar. De flesta elbilarna följer denna, men det finns undantag. En del elbilar stödjer dessutom flera standarder.

EU har standardiserat ladduttagen i Europa och bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning (AC) och att CCS-kontakten är standard för snabbladdning (DC). Vissa modeler, främst tidiga asiatiska modeller och tidiga Tesla kan följa andra standarder.

Ladduttag normalladdning

Normalladdning är den laddning du gör hemma eller på jobbet genom en monterad laddbox. Publika destinationsladdare faller också inom begreppet normalladdning.

Gemensamt är att laddningen sker med växelström (AC) och att bilens inbyggda ombordladdare omvandlar strömmen till likström för lagring i batteriet. Laddhastigheten är oftast bergränsad beroende på hur mycket laddboxen kan leverera eller hur mycket din elbils ombordladdare ta emot. En vanlig hastighet idag är 11 kW.

Typ 2 – EU-standard

Denna kontakten är den vanligaste i Sverige och är EU-standard för normalladdning på elbilar. Antingen har elbilen ett specifikt typ 2-uttag, eller ett CCS-uttag där denna kontakt passar i den övre delen av uttaget.

Här laddas elbilen med AC-ström (växelström) via en omvandlare i bilen in i batteriet. Laddhastigheten som levereras via denna typ av kontakt brukar ligga på mellan 7,4 till 11 och ibland upp till 22 kW.

Snabbladdare

Utbyggnaden av snabbladdare sker i rasande fart i Sverige. Du kan hitta laddstationer på vår karta. Snabbladdare erbjuder betydligt högre hastigheter. Snabbladdare i Sverige idag brukar ligga på från omkring 50 kW upp till 300 kW i laddhastighet. Det finns också snabbare.

CCS – EU-standard

CCS står för Combined Charging System och är en vidareutveckling av Typ 2-kontakten. Den är speciellt framtagen för snabbladdning och klarar laddning via både växelström (AC) och likström (DC). Typ 2-kontakten passar i den övre delen av uttaget.

Nyttjar du hela kontakten med en CCS-kabel får du också denna fulla kapaciteten som standarden kan leverera. Hastigheten på laddningen, beroende på vad elbilen klarar, kan vara upp till 280 kW beroende på tillgänglig kapacitet och vad bilen kan ta emot. När du laddare vid en snabbladdare med CCS matar du bilen med DC (likström) direkt in i batteriet.

På elbilar i Europa så är detta vanligtvis det enda uttaget som finns på bilen. I denna passar både CCS-kontakten men också Typ 2-kontakten.

CHAdeMO

CHAdeMO är snabbladdningssystemet utvecklat i Japan och tillåter laddning på up till 50 kW. Elbilar som är utrustade med ett Typ 1-uttag kompletteras oftast med ett CHAdeMo-uttag.

Tesla Supercharger (äldre Tesla)

Tesla utvecklade tidigt en egen standard av laddkontakt. Uttaget är en modifierad typ 2-kontakt och kan ladda en Tesla Model S och Model X med hastigheter i upp till 125 kW. Sedan introduktionen av Tesla Model 3 har Tesla gått över till den europeiska CCS-standarden.

Har du synpunkter, frågor eller kommentarer? Använd formuläret rätta/komplettera information, du hittar det här.

Eldrift

OKQ8 ska bygga landets största nätverk av snabbladdare i samarbete med Skellefteå Kraft. Totalt ska man bygga över 300 stationer i Sverige. Den första...

Notis

Tesla ska utrusta kommande Tesla Roadster med små raketer som genom kraftiga luftpuffar ska öka accelerationen och väghållningen. En som inte tycks kunna vänta...

Stöd Allt om Elbil

Annons

Följ oss på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons