Uttag och laddkontakter till elbilar

EU har standardiserat ladduttagen på elbilar i Europa. Det är Typ 2-kontakten som ska vara standard för normalladdning (AC-laddare) och att CCS-kontakten är standard för snabbladdning (DC-laddare). De flesta elbilarna följer denna standarden, men det kan finnas undantag på äldre elbilar.

Ladduttag normalladdning

Normalladdning är den laddning du gör hemma eller på jobbet genom en monterad laddbox. Publika destinationsladdare faller också inom begreppet normalladdning.

Gemensamt är att laddningen sker med växelström (AC) och att elbilens inbyggda ombordladdare omvandlar strömmen till likström (DC) för lagring i batteriet. Laddhastigheten är oftast begränsad till hur mycket laddboxen kan leverera eller hur mycket ombordladdaren i elbilen kan ta emot. Vanligtvis är den maximala effekten idag 11 kW vid AC-laddning.

Typ 2 – EU-standard

Denna kontakten är den vanligaste i Sverige och är EU-standard för normalladdning på elbilar. Antingen har elbilen ett specifikt typ 2-uttag, eller ett CCS-uttag där denna kontakt passar i den övre delen av uttaget.

Här laddas elbilen med AC-ström (växelström) via en omvandlare i bilen in i batteriet. Effekten som levereras via denna typ av kontakt brukar ligga på mellan 7,4 till 11 och ibland upp till 22 kW.

Snabbladdare

Utbyggnaden av snabbladdare sker i rasande fart i Sverige. Du kan hitta laddstationer på vår karta. Snabbladdare erbjuder betydligt högre effekt (laddningshastighet). Snabbladdare i Sverige idag brukar erbjuda en effekt på mellan 50 kW upp till 300 kW beroende på laddaren. Det finns också snabbare laddaren med högre effekt. Även elbilen har ofta en maximal effekt på hur snabbt den kan ta emot ström.

CCS – EU-standard

CCS står för Combined Charging System och är en vidareutveckling av Typ 2-kontakten. Den är speciellt framtagen för snabbladdning och klarar laddning via både växelström (AC) och likström (DC). Typ 2-kontakten passar i den övre delen av uttaget.

Nyttjar du hela kontakten med en CCS-kabel får du också den fulla kapaciteten som standarden kan leverera. Hastigheten på laddningen beror på vad bilen klarar att ta emot och hur mycket laddare kan leverera. När du laddare vid en snabbladdare med CCS matar du bilen med DC (likström) direkt in i batteriet.

På elbilar i Europa så är CCS-kontakten vanligtvis det enda uttaget som finns på elbilen då denna passar både CCS-kontakten och Typ 2-kontakten.

CHAdeMO

CHAdeMO är snabbladdningssystemet utvecklat i Japan och tillåter laddning på upp till 50 kW. Få modeller i Europa har det här uttaget, men det finns modeller som till exempel Nissan Leaf som följer denna standarden.

Tesla Supercharger (äldre Tesla)

Tesla utvecklade tidigt en egen standard av laddkontakt. Uttaget är en modifierad typ 2-kontakt och kan ladda en Tesla Model S och Model X med hastigheter i upp till 125 kW. Sedan introduktionen av Tesla Model 3 har Tesla gått över till den europeiska CCS-standarden. Tesla erbjuder också idag ”CCS-uppgraderingar” till äldre Teslor för att göra dessa kompatibla med dagens standard.

Denna artikel är en del av en serie artiklar i vår kunskapsbank för elbilar.

Har du synpunkter, frågor eller kommentarer? Använd formuläret rätta/komplettera information, du hittar det här.