BMW släpper nu en tredje variant av den flådiga elbilen BMW i5. Det är den bakhjulsdrivna basmodellen eDrive40 som kompletteras av med xDrive40. Det betyder fyrhjulsdrift, högre effekt och högre standardutrustning som tillskott.
Nya BMW i5 xDrive40 har två elmotorer som tillsammans levererar en maximal systemeffekt på 290kW (394 hk) och 590Nm i vridmoment. I modellen sitter samma batteripaket på 81,2 kWH och den väntade räckvidden är upp 538 kilometer (WLTP).
Genom fyrhjulsdriften och den högre systemeffekt accelererar BMW i5 xDrive40 från 0-100km/h på 5,4 sek, vilket är 0,6 sekunder snabbare än den bakhjulsdrivna varianten. Dessutom är toppbarten högre, nu 215 km/h.
Priset för BMW i5 xDrive40 startar på 860 000 kronor. Förutom fyrhjulsdrift och mer effekt blir också Adaptive Suspension Professional standardutrustning. Det inkluderar Dynamic Damper Control, Integral Active Steering och sänkning av chassit med 5 mm.
Som en jämförelse kostar bakhjulsdrivna iDrive40 815 000 kronor.
Kommentera