Den kinesiska elbilstillverkaren Wuling Motors är delvis ägt av General Motors. I Kina har man gjort succé med det som dubbats till världens billigaste elbil. För knappt 40 000 kronor har bilköpare i Kina kunnat lägga beslag på den extremt enkelt byggda Wuling Hongguang Mini EV.
Succén har varit ett faktum och periodvis har den sålt bättre än Tesla och BYD. Det bevisar att det finns en tydlig efterfrågan på billiga elbilar i kontrast till de flesta biltillverkarnas envisa fokus på premiummarknaden.
Wuling Motors har fortsatt att rulla i sina egna hjulspår med att mätta marknaden nerifrån och upp. Förra året lanserades Wuling Bingo i Kina. En kompakt elbil på knappt fyra meter, en motor på 30 kW och en räckvidd på 300 kilometer från ett litet batteri på 32 kWh. Bilmodellen blev en omedelbar succé med en prislapp på 90 000 kronor i Kina.
Nu fortsätter Wuling och klättrar upp i storleken för att tillgodose marknaden för de som vill ha en något större bilmodell. Igår visade Wuling upp Bingo Plus som väntas kosta under 120 000 kronor.

Man får då en elbil som levererar en räckvidd på antingen 200, 300 eller 400 kilometer beroende på val av batteristorlek. Bilmodellen är framhjulsdriven med en elmotor som levererar 75 kW i motoreffekt och ett vridmoment på 180 Nm.
Bilen är precis över fyra meter lång med en längd på 4090 mm, en bredd på 1720 mm och en höjd på 1575 mm. Hjulbasen är 2610 mm. Kinesiska medier beskriver den som en direkt utmanare till BYD Dolphin som i Sverige fått ett startpris på 359 900 kronor.
I Sverige blev det i dagarna känt att det snart är Citroën som kommer att stå för den billigaste elbilen i Sverige. En prislista avslöjar att det svenska grundpriset blir 299 900 kronor på kommande Citroën e-C3. Då får man en elbil med prestanda som inte är helt olik Wuling Bingo Plus som kostar en tredjedel av pengen.
Kommentera