Att det uppstår en brand i en elbil är något mycket ovanligt. I Sverige fanns det förra året 20 rapporter om bränder i elbilar, enligt MSB. I de flesta fallen var dessutom högvoltsbatteriet inte påverkat. Statistiken visar tydligt att elbilarna är betydligt säkrare än bilar med förbränningsmotorer.
Nu redovisar en global studie alla incidenter runtom om i världen av den värsta sorten där branden spridit sig till batteriet – och fortfarande visar det på samma låga risk. Studien är genomförd av EV FireSafe, som finansieras av det australiensiska försvarsdepartementet, och har uppdraget att forska på just bränder i elbilar och laddhybrider och säkerhetsarbetet för att hantera bränder.
– Vi har kunnat verifiera över 500 batteribränder i laddbara fordon. Om man tittar på helhet så är det mycket sällsynt att batterier brinner, säger Emma Sutcliffe, VD till SR Ekot.
EV FireSafe har sedan 2010 hittat 511 fall där branden har startat i eller spridit sig till batteriet och därmed också orsakat termisk rusning. Det på en fordonsflotta bestående av 40 miljoner elbilar och hybrider.
I hälften av fallen har man kunnat identifiera brandorsaken. Rapporten visar att batteribranden i 119 bilar orsakats till följd av en kollision eller där bilen kört in i något som punkterat batteriet. 28 av bilarna hade blivit översvämmade. 45 av bilarna hade ett produktfel och 22 av bilarna fattade eld efter att den spridit sig från en närliggande brand.
– Enligt våra första forskningsrön baserade på globala elbilsbränder sedan 2010 är risken för en brand i ett laddbart fordon 0,0012 procent. Motsvarande risk för ett förbränningsdrivet fordon är 0,1 procent, uppger EV FireSafe.
Det är lätt att upptäcka en brand i ett batteri och särskilja den från en brand i bara själva fordonet. Vid en batteribrand så har de i 99 procent av fallen synts tydliga jetstråle-liknande flammor från bilen. I mycket sällsynta fall syns bara mörka rökmoln.
Så släcker man en brand i en elbil

Rutinerna för att släcka en brand i ett elbilsbatteri skiljer sig från att släcka en traditionell bilbrand. Därför forskas det mycket på området för att hitta så effektiva metoder som möjligt.
I en demonstration förra året visade MSB hur man släcker en elbilsbrand på 10 minuter genom en skärsläckare som angriper batteriet direkt. Läs mer om den demonstrationen här.
Danska företaget EV Firegun har visat upp en liknande metod. En demonstration av det finns att se här.
Kommentera