Det är inte varje dag man får köra en polisbil och ännu mer sällsynt när den dessutom går på el. Glenn Lindberg fick chansen att testa Volvos eldrivna EX40 i en specialversion för polisen framtagen av Volvo Specialvagnar i Torslanda.
Vid en första anblick ser bilen ut som vilken Volvo som helst men bakom den välbekanta designen döljer sig ett helt batteri av polisspecifik utrustning. Här finns RAKEL-system, knappar till sirener och saftblandare, extra belysning och specialinredning som sparkskydd, säkerhetsbox för vapen och släta dörrpaneler i baksätet.
Allt är genomtänkt för att tåla ett tufft arbetspass i tjänst.
– Vi tunar chassit, det är tunade dämpare, andra fjädrar och krängningshämmare. Det gör att bilen fortfarande är säker trots att vi ökat vikten, berättar Ulf Rydne, produktchef på Volvo Specialvagnar.
Den testade bilen är en prototyp men i grunden en Volvo EX40 Twin Motor med omkring 400 hästkrafter. Elsystemet är förstärkt så att bilen kan stå med blåljusen igång i upp till fem timmar utan att batteriet tar slut.
För stadspatrullering ser Volvo eldriften som en naturlig utveckling.
– Jag ser det här som främst en citypolisbil där det finns laddningsmöjligheter och man inte behöver ta med sig all utrustning varje gång, berättar Rydne.
Glenn själv är imponerad efter provturen:
– Som bil betraktat är det här fortfarande riktigt bra. Det är ju som vilken Volvo som helst bara med lite extra finesser, säger Glenn.
Se inslaget nedanför:
















Kommentera