Gigafactory Berlin: Europeiska Tesla Model Y får Teslas nya batterier och nya bottenplatta

Tesla Gigafactory Berlin.

I samband med Tesla Battery Day presenterade Tesla en hel del nya innovationer. Bland annat en ny batteriteknik och en ny typ av bottenplatta där batteripaketet är en del av konstruktionen.

Nu berättar Elon Musk att tekniken kommer ha premiär i den nya fabriken i Berlin som ska stå klar till sommaren 2021. Första modellen med den nya tekniken blir då de europeiskt tillverkade Tesla Model Y.

– En hel del ny tekniken kommer att hända i Berlin, det innebär en stor produktionsrisk. Fremont och Shangai kommer följa efter om två år när tekniken bevisats hållbar. Berlin kommer att använda de nya 4680-cellerna med strukturellt batteripaket och främre och bakre vagn gjutna i ett stycke. Dessutom kommer en ny målarverkstad, skriver Elon.

De nya cellerna kan lagra mycket mer energi än dagens batterier. Dessutom ska de vara billigare att tillverka. Den nya bottenplattan består enbart av tre större delar, ett bärande batteripaket; och ett främre och bakre helgjutet parti som monteras ihop med batteripaketet. Det kommer ge en mer hållbar och stabil bottenplatta.

På frågan om vad som händer med en bil som skadar de stora helgjutna bak- och frampartierna i en olycka svarar Elon Musk: ”Det ska vara möjligt att såga av absorptionsdelarna och bulta fast nya delar vid en reperation”.

I slutet på september rullade Tesla dessutom ut koboltfria LFP-batterier i Kina för vissa modeller av Tesla Model 3. Elon skriver att stora mängder av denna typ av batterier även kommer användas i Berlin. Då för elbilar med standardräckvidd och för stationär energilagring.

En stor utmaning

Elon Musk betonar att det kommer vara en stor utmaning, men något som nu Tesla är redo att ge sig an. Efter upptrappningen av produktionstempot för Tesla Model 3 lärde sig Tesla mycket.

– Att ta en ny produkt till volymproduktion är 1% inspiration och 99% svett. Du behöver fortfarande det kritiska fröet av inspiration, men det är roligt och för det krävs ungefär 100 personer. Produktionen kräver mer än 10 000 personer och gör ont som i helvete tills det gigantiska cybernetiska kollektivet går smidigt, skriver Elon.

– Upptrappningen av Model 3 var ren ångest i två år, men det var överleva eller dö som gällde för Tesla. Inget amerikanskt bilföretag har nått hög volymproduktion med ett fritt kassaflöde på 100 år. Hundratals nystartade bilföretag gick omkull eller käkades till frukost av de stora tre [GM, Ford & Chrysler], fortsätter Elon i en andra Tweet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.