Argumenten mot att elbilen eller dess batteri inte skulle vara hållbara blir bara färre. Tekniska framsteg av forskare gör att vi kan återvinna allt mer av de dyrbara mineralerna och metallerna i en elbils batteri. Nu tar den forskningen ett kliv framåt.
Tillsammans har forskare vid Graphmatech, Graphenea och Northvolt framgångsrikt nu lyckats hitta ett användningsområde för den överblivna massan som återstår vid batteriåtervinning.
Massan består av ett grafitbaserat material som fram tills nu klassats som avfall. Genom att förbättra återvinningsprocessen har Northvolt Labs lyckats ”uppcykla” det grafitbaserade materialet till grafitoxid. Och det på industriell pilotskala.

Grafitoxid i sin tur är ett eftertraktat material hos europeiska företaget som annars är beroende av att importera mineralen. Gapematech och Graphene kommer nu kunna tillhanda materialet till företag i Europa.
– Grafitoxid från återvunna batterier representerar en stor utveckling i vår strävan efter mot hållbar batteriindustri i Europa. Batterier innehåller ett överflöd av värdefulla material som vi kan återvinna för att minska vårt beroende av gruvdrift och produktion av färskt material. Vi är stolta över att ha bidragit till denna utveckling, kommenterar Emma Nehrenheim, miljöchef på Northvolt.
Kommentera