Det går väldigt bra för Geely när det kommer till elbilar i Europa. Det genom bland annat Volvo EX30 som blivit en säljsuccé. Problemet är att den och andra elbilar som produceras av koncernen i Kina sedan sommaren är belagda med strafftullar på 18,8 procent.
För Volvo EX30 är det problemet snart löst. Volvo ska börja tillverka den bilen i Belgien. Volvo har också en produktionsanläggning i Torslanda som ska producera kommande elbilen Volvo EX60. Dessutom har man en tredje fabrik på gång i Slovakien.
För Geely som helhet där allt från Geely Auto, Lotus, Lynk & Co, Smart och Zeekr ingår kan tullarna däremot innebära höjda priser och lägre marginaler. Därför kommer det kanske inte som en överraskning att Geely, både som bilmärke, men också som fordonskoncern ser över möjligheterna att börja producera fler av sina märken lokalt i Europa. Det rapporterar Reuters.
Enligt rapporten ska Geely bland annat vara i dialog med polska myndigheter om att etablera en fabrik där. Men inget är ”100 procent spikat än” uppgav Li Chuanhai, vice-VD för Geely Auto Group.
Nicolas Appelgren som är VD för Lynk & Co i Europa bekräftar också, enligt Reuters, att Geely håller på att leta efter ett lämpligt produktionsland innanför EU:s tullar. Lynk & Co säljer idag bara en hybrid i Europa, men ska presentera sin första elbil nästa månad.
Kommentera