Gästartikel: Volvo och de andra tar upp kampen med Tesla

Tesla har på bara några år blivit världsledande på elbilar. Förra året registrerade man en halv miljon bilar. Det är mer än dubbelt så mycket som tvåan, Volkswagen. Men nu laddar de traditionella biltillverkarna om. Helt nya elbilsplattformar utvecklas och nya logotyper ska signalera att nytänkande och förnyelse sker.

GM lanserar en ny strategi och ny logotype. En investering på 250 miljarder ska resultera i 30 nya elbilar fram till 2025. Dessa byggs på nya el-plattformen Ultium. GMC Hummer blir först ut följd av Cadillac-modellerna Lyriq och Celestiq. Företaget har meddelat att man från 2035 enbart kommer att producera elbilar.

Hyundai/Kia lanserade för någon vecka sedan första elbilen på nyutvecklade el-plattformen E-GMP, Hyundai Ioniq 5. Därmed har starten gått för Hyundais satsning på elbilsvarumärket Ioniq. Kia har presenterat en ny strategi och ny logotype. Sju nya elbilar ska visas fram till 2027. Kias första elbil på den nya plattformen kommer troligen till Sverige redan någon gång efter sommaren.

Renault har precis lanserat en ny strategi kallad Renaulution och med den också en ny logotype. Fram till 2025 ska Renault lansera 10 nya elbilar. En av dem blir en replica på Renault 5 från 1971 som efterträder framgångsrika Zoe. Suven Nissan Ariya, som börjar levereras till svenska kunder 2022, blir första bil ut på koncernens nya el-plattform CMF-EV. 

Nybildade jättekoncernen Stellantis, med varumärken som Peugeot, Opel, Fiat, Jeep med flera, arbetar på en ny strategi som ska renodla modellprogram och produktionsstruktur. Koncernen utvecklar för närvarande två el-plattformar, eVMP och eCMP. Första bil ut på den nya arkitekturen ska presenteras 2024. Nyligen visade Stellantis upp sin logotype. Peugeot lanserade sin nygamla logotype häromdagen.

Volkswagen som för närvarande har fullt upp med att rulla ut alla modeller i ID-familjen med nya logotypen i fronten har precis presenterat en strategi för nästa fas i elbilsutvecklingen, döpt till Project Trinity. Projektet ska resultera i en helt ny el-plattform. Första bil ut på den nya plattformen blir en stor, lyxig sedan. Salig VW Phaeton lär därmed få en ersättare 2026.

I morgon tisdag presenteras Volvos nya elbil. Den byggs på befintliga CMA-plattformen. Därefter är det dags för ytterligare en elbilsmodell som byggs på en ny el-plattform kallad SEA, kanske döps den till XC20. Först ut på denna nya plattform blir dock en modell från Lynk & Co. SEA kommer utgöra grund för många modeller inom Geely-koncernen samt även för en ny suv från Smart. 2022 börjar XC90 III levereras till svenska kunder. Den byggs på nya plattformen SPA-2. Det markerar starten för en ny generation Volvo-modeller där varje modell kommer få en elbilsversion. 2025 ska som bekant hälften av Volvos försäljning utgöras av elbilar.

Tesla ser dock inte ut att vila på lagrarna. Företaget arbetar på en ny plattform där batteripaketet utgör själva bottenplattan.

Artikel av gästskribent Bosse Westermark.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Gästskribent: Bosse har ett stort bilintresse, i synnerhet elbilar. Han har arbetat 15 år inom svensk bilindustri, bland annat med affärs- och produktstrategi och som projektledare för nybilsprojekt. Han har också tidigare skrivit artiklar om bilar och bilbranschen i dagspressen.